sayyidul istighfar



Sunday, September 6, 2009

Al-quran dan malam nan indah..

Alhamdulillah..segala puji bagi Allah..dengan rahmatnya,kita sudah sampai ke pertengahan bulan ramadhan yang penuh maghfirah..hmm, 17 Ramadhan, kita menyambut 'Nuzul Quran'..apakah nuzul quran? sebenarnya, nuzul tu bermaksud 'turun' jadi,pada hari ke-17 ramadhan ni berlakunya penurunan Al-quran,mukjizat keagungan Islam..
Peristiwa nuzul al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW.( ada dua pendapat mengenai penurunan Al-quran)
Sudah tentu ia membawa khabar gembira kepada umat islam seluruh dunia kerana bila tibanya pertengahan bulan Ramadhan dan hari yang seterusnya, masing2 menantikan malam yang penuh keberkatan.satu malam yang diampunkan segala dosa, diterima taubat dan doa,malam yang penuh kerahmatan dan kedamaian..itulah malam LailatulQadar..
Tentu ada yang tertanya-tanya, apa kaitan malam lailatul Qadar dan nuzul quran?

Lailatul Qadar pula ialah suatu malam pada bulan Ramadhan yang begitu istimewa sekali fadilatnya. Malam al-Qadar adalah suatu malam yang biasanya berlaku pada 10 akhir Ramadhan dan amalan pada malam itu lebih baik baik dari 1000 bulan.
Sebenarnya al-Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah SAW di antaranya firman Allah SWT :
Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (al-Qadar:1-5)
p/s: jom kita sama2 cari malam yang berkat tu..semoga kita,keluarga kita dan seluruh umat manusia di dunia sentiasa diberikan petunjuk oleh Allah dan dilimpahi dengan kasih sayangNya..amiin..:)

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers