sayyidul istighfar



Wednesday, December 30, 2009

Jangan segan..

Hari ini tiada kuliah..memang agak 'free' juga hari ni..pagi tadi wanie ke Pusat Kesihatan (PK) UKM untuk membuat sedikit pemeriksaan..hm, Alhamdulillah semuanya dalam keadaan baik..Semasa di PK, oleh sebab tidak terlalu ramai orang, wanie sempat melihat pelbagai gelagat para pesakit, tidak kurang juga keramahan petugas di sana..Selepas mengambil nombor giliran, wanie membelek-belek buku yang dibawa bersama sekadar persediaan kalau-kalau ia memakan masa yang lama untuk menunggu giliran, jadi tidaklah masa terbuang begitu saja. Tiba-tiba saja kedua-dua tangan jadi sejuk dan pucat..'ai wanie, nak jumpa doktor pun takut ke?' (bermonolog)

 eh, bukan takut tapi berdebar..tak tahu la kenapa..haih..selepas diberitahu keputusannya, wanie mendapatkan ubat yang dikehendaki dan pulang ke kolej.


Hmm..ramai juga pelajar luar negara datang menggunakan khidmat PK ini..rata-rata mereka nampak begitu selesa berkomunikasi dengan petugas di kaunter pertanyaan.


Sebenarnya, wanie nak berkongsi pendapat dan cerita tentang Bahasa Inggeris..Apabila melihat mereka menggunakan Bahasa Inggeris untuk berhubung, wanie teringat kenangan sewaktu praktikal di SMKBBSL dulu. Ah, hari-hari 'speaking'..English automatik bertambah bagus..mana taknya, nak marah pelajar pun wanie guna English..kalau tak susah nak sampai maksud..hee..rata-rata pelajarnya berbangsa cina dan memang cekap berbahasa Inggeris. Jadi, ini lah peluang yang perlu diambil untuk meningkatkan penggunaannya. Ramai orang yang tahu menulis dalam BI, tetapi tidak pandai bertutur. Ada juga boleh bertutur dalam BI dengan baik, tetapi bila sampai 'part' mengarang, alamak susah pula..dan ada juga yang boleh memahaminya bila mendengar orang lain bercakap..tidak kurang juga yang amat fasih dalam menghafal lagu-lagu orang putih..pandai pula menyanyi..ikut 'tone' dan 'pitching' yang betul pula tuu..hee..


Wanie teringat cerita guru tuisyen bahasa Inggeris wanie suatu ketika dahulu, nak tahu? Hm, apabila beliau makan di restoran yang biasanya mempunyai pelanggan orang putih, contohnya, restoran francais seperti KFC, Mc D, Pizza Hut dan lain-lain tu, beliau gemar berkongsi meja bersama orang putih. Tujuannya untuk memperbaiki lagi kebolehan berbahasa inggeris. Subhanallah..begitu sekali usaha guru yang wanie kagumi itu.


Oh ya, ketika menaiki komuter untuk ke KL sentral baru-baru ini, wanie tertarik dengan dua orang perempuan melayu yang berdiri bersebelahan dengan wanie, perwatakannya seperti seorang pelajar. Mereka bercakap dalam BI dengan sangat fasih. tapi..err..penggunaan slanga melayu seperti '..lah' tu masih kedengaran. Tetapi, apa yang wanie nak sampaikan di sini ialah tidak ramai rakyat Malaysia lebih-lebih lagi orang melayu yang hendak menggunakan BI apabila bergaul..perasaan malu,

takut diketawakan, rendah diri dan ada juga sesetengah antara kita yang terasa seperti 'menunjuk-nunjuk' apabila berbahasa Inggeris itu patut dielakkan..jangan berfikiran negatif seperti itu..ia umpama satu penyakit di dalam diri yang menghalang diri kita untuk bersikap optimis dan pandang kehadapan..kalau ada perasaan segan tu, cuba perlahan-lahan..yang penting kita berusaha..insyaAllah senang saja!


p/s: malu berusaha ibarat malu bertanya..akhirnya tak ke mana..anda tentukan ya!

2 comments:

Anonymous said...

I also think that we shouldn't be ashamed to eat sushi or anything that aren't malaysian. because then we' will never learn to eat stuffs other than Budu

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

ooh..for me, regarding the food stuffs, i'll be more proud if i can introduce it to the outsider..n it is kind a promo as well..our local foods are more delicious perhaps the quality are all guaranteed..hee..:)

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers