sayyidul istighfar



Thursday, January 7, 2010

BOSAN? singkirkan..

Wanie baru sahaja balik dari meninjau aktiviti PPC untuk malam ini. Alhamdulillah..ada peningkatan dalam kawad kaki dan pengangkutan 'stretcher'..harap dapat kekal dan tingkatkan keseragaman dan teknik..

hm..mata belum hendak lelap, dari tadi asyik menguap tetapi masih belum lena..hm, baca buku jadi semakin segar la pula..haih.hm, tak apalah..baik wanie taip sesuatu untuk blog Bintang hati (bermonolog)..

oh ya, tadi wanie baru baca tentang kebosanan. Bosan? ya, anda pernah berasa bosan? mundar mandir dan terfikir-fikir untuk membuat sesuatu? selalu merungut asyik makan makanan yang sama?

haa..jangan risau..manusia memang seperti itu..jiwa kita memang diselitkan dengan kebosanan..Allah yang menciptakan kita, jadi sudah tentu DIA tahu apa yang ada dalam jiwa kita. Oleh sebab itulah, Allah memutar zaman dan tempat bagi manusia, memberikan pelbagai bentuk makanan, minuman dan menciptakan makhluk beraneka ragam dan menciptakan pasangan..supaya kita selalu dapat memikirkan kebesaranNya..Subhanallah..

Cuba kita berfikir sejenak, dalam ibadat pun ada pelbagai posisi dan amalan kan? contohnya seperti qabliyyah  ( yang berkaitan dengan hati), amaliyyah (yang berkaitan dengan amalan), maliyyah(yang berkaitan dengan harta), ruku', sujud (perbuatan dalam solat) dan lain-lain..oleh itu, sesiapa yang inginkan kepuasan, produktiviti dan motivasi, hendaklah mempelbagaikan cara contohnya dalam pekerjaan, membaca buku pelbagai jenis, menentukan masa untuk pelbagai aktiviti seperti beriadah, menerima tetamu, mencari ketenangan dan menziarahi. Ketika membaca contohnya, perlu pelbagaikan bacaannya..haa..bagi yang suka membaca halaman hiburan sahaja pada akhbar tu, cuba-cuba lah juga membaca halaman artikel dan rencana pula ya..hee..oh ya, kalau yang suka jalan-jalan di pusat membeli belah tu, apa kata anda berjalan-jalan pula ke taman ke, ke perpustakaan ke ataupun ke muzium..opps..

Dengan ini, jiwa akan selalu berasa segar dan ceria kerana kita selalu menggunakan nikmat yang Allah beri dan anugerahkan di dunia ini kepada kita..wanie pernah terbaca satu kata-kata dari seorang ilmuan iaitu jangan biarkan diri kita tidak membuat apa-apa, paling sedikit pun, 'berfikir'lah..kerana ia juga dikira sedang membuat sesuatu. Berfikir tentang kebesaran Allah menjadikan kita selalu mengingatiNya sekali gus dapat menghilangkan kebosanan..

P/s: hmm..ada yang terasa bosan? selalulah jenguk-jenguk blog wanie juga..insyaAllah..anda tidak bosan..peace..:)

4 comments:

Anonymous said...

btl2!!! isi la ms lapang dgn baca blog wani..her blog was make me cry and laughing..both...cause i cry at d beginning because of d song..and laughing and the end bcoz die dh sbk2 suh g muzium cm die...haha...congratulation my dear...=)ainur..

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

ha2..lucu la kawan aku sorang ni..hee..apapun, tq very much ainur for the comment..you are very supportive one la..:)

Anonymous said...

wanie...
emmm setuju bile wani cakap ....menziarahi.
jemput ziarah ke bilik saya pula =)

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

mas: hee..tu r..insyaAllah kalau pg KTHO wanie bgtau mas ya..peace..:)

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers