sayyidul istighfar



Saturday, January 23, 2010

maafkan aku dik..(bahagian terakhir)

...Sepertinya tulisan yang begitu cantik sekali..oh ya, kertasnya putih bersih..lantas, Mak Nab mencapainya.

' Mak, abang ngah dan usu, Assalamualaikum w.b.t.
mungkin bang long sudah tiada ketika kalian menatap surat ini..surat yang tidak sepertinya ini bang long tulis disebabkan sudah dekat benar rasanya diri ini...hmm, sebenarnya, bang long nak minta maaf dari hujung rambut sampai ke hujung kaki kerana tidak memberitahu mak tentang Cikgu Hassan. kenalan rapat ayah. sebenarnya setiap malam selepas bekerja, bang long akan ke rumah Cikgu Hassan untuk mendapatkan ilmu..ya, bang long belajar sedikit sebanyak dengan beliau tapi..duit sekolah yang disumbangkan beliau bang long simpan untuk adik-adik. Sebab itulah duit tabungan bang ngah dan usu bertambah..mak hairan dulu kan? tapi bang long cakap tauke restoran bagi duit lebih..maafkan bang long..sejak mengetahui penyakit yang bang long ada, anak Cikgu Hassan lah iaitu Doktor Irfan yang sudi merawat bang long..penyakit barah otak ini sudah lama dideritai..maafkan bang long mak..niat tidak mahu mendukacitakan hati mak langsung..tak nak bagi mak rasa sedih setelah ayah tiada. mak, jika bang long anak yang durhaka, ampunilah bang long..
Buat adik-adik, bukan abang long tidak mahu meneruskan pelajaran dan menjadi orang yang berjaya seperti kalian, cuma bang long terfikir apalah gunanya kekayaan, pangkat dan harta itu semua jika bang long tidak mampu membahagiakan ibu dan keluarga yang pernah bahagia dengan kelahiran kita, pernah gembira dengan telatah kita sewaktu kita kecil, pernah berkeringat semata anak-anak dapat makan pada hari itu, tetapi hendak pulang menjenguk sehari dua pun susah bagi kita yang sedang bahagia ini..semoga Allah ampunkan dosa kita..
jaga ibu baik-baik ya dik..dia ibu kita..ibu kita satu-satunya..maafkan abang jika tidak pernah berlaku seperti abang di waktu sebegini..maafkan aku, dik.
Wassalam"

                  Salam sayang dari abang long,
                                        - Iskandar Adnan-


Cerita tamat. hm..Apalah yang diingini oleh seorang ibu melainkan kebahagiaan anaknya..anak yang soleh adalah anak yang paling beruntung..doa anak yang soleh boleh sampai kepada ibu bapa yang sudah meninggal dunia..subhanallah..jika direnung, sudahkah kita berkorban seperti mana ibu bapa kita berkorban untuk kita? pengorbanan mereka tiada terbalas.hanya Al-Khaliq yang dapat membalasnya.. Ya Allah, ampunilah kedua ibu bapaku..


'mak redha dengan mu Is...' akhiri Mak Nab seraya menahan sebak..

2 comments:

Badio Sulaiman said...

saya pelik, knp abg dia xtulis dlm blog je ye? xsusah2 tulis atas kertas

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

hmm3..abang dia x sempat bljr cara buat blog dgn cikgu hassan..peace..

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers