sayyidul istighfar



Wednesday, March 31, 2010

Bizarre feeding!

Sewaktu mengikuti kuliah Kepelbagaian Biologi yang terakhir semalam, kami dipertontonkan beberapa video yang sangat menarik oleh Dr.Zubaid..mengagumkan! nak tahu tentang apa?
 haa..tentang "cara pelik haiwan menangkap dan memakan mangsanya". biasanya, kita selalu tonton di kaca TV cara harimau membaham mangsa, ular menelan katak dan sepertinya..tapi kali ini, kami dapat menonton dengan lebih banyak lagi...Kalau minggu lepas, kami diperlihatkan tentang cara pelik haiwan membiak.
Rupa-rupanya, begitu banyak cara pelik untuk menangkap mangsa..dan semuanya dapat dikaitkan dengan kebesaran Allah dalam menciptakan makhluknya dalam pelbagai jenis, Subhanallah..

Apa yang menarik perhatian wanie ialah video itu membandingkan perlakuan haiwan dan menganalogikannya dengan manusia. Ini dapat memudahkan pemahaman tentangnya.

Oh ya, ada haiwan yang menari-nari untuk memukau mangsanya..ha2..lawak juga bila aksi mereka betul-betul dapat dilihat..setelah itu, mangsa seperti arnab seakan-akan pening dan terpukau, ia akan diterkam..ah, kesiannya..namun, ianya lumrah alam..
hm..kalau helang yang mendapat kura-kura pula, ia akan mencengkam kura-kura itu dan membawanya terbang ke ketinggian tertentu. Selepas itu...DHUMMM! ia menjatuhkan kura-kura itu ke bumi..'kraak'..sedih pula melihatnya..
Percaya tak, ada spesis ketam yang boleh mengeluarkan alat di badannya yang dianalogikan sebagai pistol untuk menangkap mangsanya? ya, memang ada!
Ikan pun ada yang hanya menggunakan pancutan air dari mulutnya dan menembak tepat mangsanya yang berada di ranting pokok yang berhampiran air..bila mangsa seperti serangga jatuh, ia sedang menuggu di bawah..'ngaap'.

anda teruja?hmm.. kadang-kadang dunia sains lebih misteri berbanding mitos..itulah yang dikatakan
'bizarre feeding'

hmm...macam menonton wayang pun ada sebab skrinnya agak besar ditambah pula dengan sistem bunyi yang mantap..Di sini wanie nak ucapkan jutaan terima kasih kepada Pensyarah Kepelbagaian Biologi kami yang sangat berdedikasi ini iaitu Dr Zubaid..seronok belajar dengan beliau..Terima kasih DR..! :)

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers