sayyidul istighfar



Sunday, May 2, 2010

buang biar betul (3B)

Alhamdulillah..petang semalam kami tiba di Kota Bharu..hm, hari ni hampir siap mengemas barang-barang..uhh, nanti dulu..dua kotak lagi belum tiba..hee...

Petang tadi juga, wanie dan keluarga ke Pesta Buku Kelantan yang diadakan di Dewan Jubli Perak..ala, berhadapan dengan Perpustakaan Awam Negeri tu..
hm..ramai juga orang di sana memandangkan hari ini ialah hari terakhir pesta buku..

Oh ya, yang jadi peliknya, di sepanjang jalan menuju ke dewan itu, wanie nampak banyak sangat sampah sarap..merata-rata. Kebanyakannya bekas-bekas minuman dan makanan kerana di sepanjang laluan ada disediakan gerai-gerai jualan..memang buruk pemandangannya..Nak kata tak ada tong sampah, ada.

Kesedaran sivik perlu ada abang, kakak, adik..Setiap kali ada jualan sebegitu, maka ada lah sampah di situ. tidak terkecuali jika ada pasar-pasar malam..ingat, kebersihan separuh daripada iman..anak-anak perlu dididik dari kecil supaya mereka faham dengan nilai-nilai moral dan amalan menjaga kebersihan. Orang yang bersih bukan hanya menjaga persekitaran rumah sahaja, tetapi juga persekitaran di mana sahaja mereka berada.


Sekadar peringatan untuk diri sendiri dan para pengunjung bintang hati..

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers