sayyidul istighfar



Thursday, November 4, 2010

Wasiat 3 perkara

Salam pagi Khamis, pagi yang ceria dan tenang seperti biasa..Nampaknya cuaca bagus, bolehlah penduduk Galas, Gua Musang keluar pergi mengundi..Undi jangan tak undi..Tanggungjawab kan..

Hari ni, wanie nak kongsi satu wasiat yang berguna..wasiat yang sungguh bernilai..eh, bukan wasiat harta seperti cerita 3 Abdul tu ya..
2 malam lepas, wanie sukar melelapkan mata, haih..tak tahu la kenapa..Jadi, sambil-sambil tu wanie ulang baca buku yang elok tersusun di atas rak katil..

haa..boleh kongsi kat Bintang hati ni, tersenyum sendiri..

Rasulluah SAW, junjungan kita telah berwasiat kepada Abu Hurairah tentang 3 perkara.
Iaitu:

1. Puasa 3 hari setiap bulan

2. solat Dhuha

3. solat Witir sebelum tidur

(hadis riwayat Muslim)

Tersentuh hati bila mengetahuinya..Rupa-rupanya amalan-amalan itu memang khusus diwasiatkan..Sesungguhnya kita perlu sentiasa memperbanyakkan rukuk dan sujud yakni bersolat sunat..

hmm..kalau sudah biasa buat, senang saja kan..Tapi bagi yang baru nak mencuba, teruskan usaha itu untuk mendapatkan kemanisannya..

Antara kelebihan solat dhuha ni seperti hadis di bawah:

“Riwayat Abu Dzar bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya:
 Setiap orang menjelang pagi, berdasarkan tulang temulang sendi memerlukan sedekah. Tiap-tiap tasbih itu sedekah, tiap-tiap tahmid sedekah, tiap-tiap tahlil adalah sedekah dan tiap-tiap takbir adalah sedekah. Menyeru makruf adalah sedekah, mencegah mungkar adalah sedekah. Semuanya itu sama nilainya dengan dua rakaat solat Dhuha."

Subhanallah..

Puasa pula, seperti yang diketahui, dapat mencegah dari perbuatan yang kurang baik dan dapat meningkatkan keimanan jika dilakukan kerana Allah..

Jadi, apa tunggu lagi, kalau tak boleh buat semua, takkan nak tinggal semua kan..
Wanie berpesan kepada diri sendiri dan para sahabat supaya sentiasa bermuhasabah diri, mempertingkatkan amalan dan mencuba sedaya upaya kita serta sentiasa berdoa supaya istiqamah dalam amalan yang dilakukan.

Berdoalah selagi kita diberi peluang


Ok lah..jumpa lagi nanti..:)

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers