sayyidul istighfar



Wednesday, February 23, 2011

Kembali!

Salam penuh kegembiraan, ukhuwah mahabbah wanie hulurkan melalui bintang hati yang sudah sekian lama tidak dijenguk, disapa dan dicoret. Bukan kemalasan yang mencuri peluang, tetapi kesibukan yang menghalang..Tambahan pula dengan kemudahan internet yang selalu 'buat perangai'...adeh.

Sudah 3 bulan di sini. Sebagai guru dan juga warden.

Hati kadang-kadang terguris dan terharu bila ramai yang sudi meluah rasa..

Syukur pada Allah kerana di zaman persekolahan wanie dulu, diberi peluang dapat belajar di sekolah dalam keadaan yang sungguh baik, sokongan padu dari keluarga dan semangat dalam diri. Alhamdulillah..
Tetapi, ada pelajar yang datangnya dari keluarga yang kacau bilau, hidup susah, masih lagi ingin mencari ilmu...sungguh bangga wanie bila berjumpa dengan pelajar sebegini..bersemangat untuk membantu keluarga di kemudian hari..

"kenapa markah awak paling rendah ni...?" wanie cuba mendapatkan jawapan dari seorang pelajar kelas yang wanie ajar. Sains. Sedih juga bila melihat markah pelajar sebegitu teruk.

" saya sakit cikgu waktu exam."
Patutlah mukanya pucat..
Bukan itu sahaja, masalah keluarga juga turut menyumbang.

Ya Allah, tabahkanlah hati pelajar yang baru memasuki tingkatan 1 ini.

wanie cuba memberi sokongan,orang cakap,  kata-kata seorang guru boleh menyuntik semagat. Barangkali.

Itulah guru dan pelajar..tapi tak semua yang dapat dicerita, hanya sekadar coretan meletuskan semangat buat sesiapa sahaja yang sedang dilanda derita, kepayahan, dan kebimbangan. Ingatlah, walauapapun, rezeki Allah yang tentukan..dan bersyukurlah kerana masih mendapat nikmat dari Allah untuk hari ini...
Alhamdulillah..

Ok lah, 11.50 nanti waktu Sains pula..jumpa lagi!

Thursday, February 3, 2011

cermin hati

Beberapa hari lepas, sambil memandu my Myvi a.k.a Si Putih, layan la sekejap radio Thr yang sangat bagus tu..kalau dulu, waktu malam jam 8, mesti ada 'Hindi Power'..kalau jalan-jalan bersama keluarga waktu malam, mesti akan dengar tu..tapi sekarang, mungkin Thr ada program lain yang dirancangkan..lagu-lagu hindi pula jarang didengar, tak macam dulu la kot..

eh, bukan pasal hindi power ni..tapi pasal tazkirah yang disampaikan menerusi corong radio begitu menarik perhatian dan melekat di sanubari..ecece..

"kalau kita suka bercakap dengan menggunakan perkataan yang buruk, maksudnya tak sedap didengar. contohnya seperti panggilan yang tidak menyenangkan, memaki dan sebagainya tu, sebenarnya ia mencerminkan hati kita sendiri..."

Jika banyak yang terkeluar ialah perkataan yang baik, maka baiklah hati kita, bersih lah ia...TETAPI, jika sering terkeluar perkataan yang mengguris hati orang, selalu berbahasa kesat dan buruk, ketahuilah, hati empunya diri itu tidak bersih, tidak baik...nauzubillah...


Jadi, selalulah mengelak dari tersebut perkataan buruk, lucah dan seumpamanya itu..ucapkanlah istighfar jika tidak sengaja..bukannya ketawa begitu sahaja bila mendengarnya..

ok..nasihat untuk manfaat semua..

:)

Pesan junjungan

Mari kita hayati sabda Rasulullah saw ini:

"Akhlak yang buruk itu merosakkan amal kebajikan seperti cuka yang merosakkan madu dan seperti api yang membakar kayu bakar." (riwayat Ibn Majah)

Sungguh hebat seseorang yang berakhlak mulia, bersopan santun, berbudi bahasa, penuh berhemat dalam berbicara, merendah diri sepanjang masa..

ah..senang saja mahu mencari manusia yang alpa dengan akhlak mulia, baik di mulut, tersembunyi celanya..sudah namanya manusia, penuh dengan salah silap serta leka..Tetapi, kita sentiasa perlu mengingatkan diri sendiri dengan kepentingan berakhlak mulia..

Bukan hanya di depan bakal mertua, malah di depan sesiapa sahaja yang kita perlu berurusan..

Jangan payah melemparkan senyuman, agar nampak kecerian bukannya suram..
jangan biarkan orang lain yang mulakan teguran, maniskan mulut berbicara serta mengucap salam..

Tetapi, apa yang wanie perhatikan apabila memasuki alam pekerjaan, terdapat segelintir golongan yang tidak pandai berurusan dengan pelanggan, mahupun rakan sejawat..usahkan mahu memberi tunjuk ajar, senyum pun susah untuk diberikan.


Apalah ruginya, tetapi..itulah hakikatnya bila tidak mengetahui betapa besarnya pahala mengembirakan dan menenangkan hati orang lain..SubhanaAllah..

Oleh itu, marilah semua, kita:

"Buka mata hati, ingat pesan Rasulullah saw dan ucapkan syukur atas nikmat kurniaan Ilahi.."

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers