sayyidul istighfar



Thursday, February 3, 2011

cermin hati

Beberapa hari lepas, sambil memandu my Myvi a.k.a Si Putih, layan la sekejap radio Thr yang sangat bagus tu..kalau dulu, waktu malam jam 8, mesti ada 'Hindi Power'..kalau jalan-jalan bersama keluarga waktu malam, mesti akan dengar tu..tapi sekarang, mungkin Thr ada program lain yang dirancangkan..lagu-lagu hindi pula jarang didengar, tak macam dulu la kot..

eh, bukan pasal hindi power ni..tapi pasal tazkirah yang disampaikan menerusi corong radio begitu menarik perhatian dan melekat di sanubari..ecece..

"kalau kita suka bercakap dengan menggunakan perkataan yang buruk, maksudnya tak sedap didengar. contohnya seperti panggilan yang tidak menyenangkan, memaki dan sebagainya tu, sebenarnya ia mencerminkan hati kita sendiri..."

Jika banyak yang terkeluar ialah perkataan yang baik, maka baiklah hati kita, bersih lah ia...TETAPI, jika sering terkeluar perkataan yang mengguris hati orang, selalu berbahasa kesat dan buruk, ketahuilah, hati empunya diri itu tidak bersih, tidak baik...nauzubillah...


Jadi, selalulah mengelak dari tersebut perkataan buruk, lucah dan seumpamanya itu..ucapkanlah istighfar jika tidak sengaja..bukannya ketawa begitu sahaja bila mendengarnya..

ok..nasihat untuk manfaat semua..

:)

1 comments:

Ivy James said...

eh si putih?.knp bukan myvi pink ;p

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers Create your own banner at mybannermaker.com!
Daisypath Friendship tickers