sayyidul istighfar



Friday, May 27, 2011

Inspektor Nur Hazwani...siap!

Awesome! itulah kata-kata yang dapat diucapkan ketika ke Langkawi mengikuti Pentauliahan Guru Penasihat Kadet Koreksional..
By the way, apa itu koreksional? Koreksional datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris iaitu 'correctional' yang bermaksud pemulihan. 
Ia ditubuhkan di bawah Jabatan Penjara Malaysia. Negeri yang mempunyai penjara akan menubuhkan kadet koreksional di sekolah-sekolah yang berdekatan dengan penjara..Sebagai contoh, di Negeri Sembilan, terdapat 2 buah sekolah yang menawarkan unit beruniform Kadet Koreksional, iaitu SMK Tunku Ampuan Najihah dan SMK Undang Jelebu..
Dah faham??
 
hee...ok, sekarang wanie cerita serba sedikit perjalanan menuju ke Pulau Lagenda itu ya..
Seramai 4 orang Guru Penasihat Kadet Koreksional dari N.Sembilan bertolak menaiki bas ke Kuala Perlis. Kami bertolak pada jam 10.30 pm dan sampai kira-kira jam 7.00 am di Kuala Perlis. Selepas itu, kami membeli tiket feri untuk ke Pulau Langkawi. Harganya RM 18 untuk dewasa dan RM 13 untuk kanak-kanak..Perjalan mengambil masa kira-kira 1 jam..Seronok pula rasa..teruja pun ada apabila melihat air laut yang jernih dan pulau-pulau sekitar yang indah...saujana mata memandang..
 
ok,ok..kita ikuti bingkisan di bawah ya...
Di dalam feri menuju ke Pulau Langkawi



 
Permandangan dari 'chalet' wanie

Akhirnya, wanie dapat berada di sini..Dataran Lang..yeah!

Selepas ber'shopping' untuk hari kedua..adeh, penat.
waktu berkursus di dalam dewan..pertama kali wanie menghadiri kursus tau! :)
Akhirnya kami ditauliahkan sebagai pegawai kanan Kadet Koreksional yang membawa pangkat 'inspektor'..:)
Sebahagian daripada 46 orang guru yang telah ditauliahkan..
Kami bertolak pulang ke Seremban pada 25 Mei 2011..
Itulah serba sedikit bingkisan yang dapat dipaparkan..
Tapi..satu je wanie kena cuba ubah diri...
 
nak tahu?

Wanie mesti suka berkhemah! huuu.......adeh.

Thursday, May 19, 2011

Hari Guru disambut dengan penuh semangat dan gembira. Lagu 'Kami Guru Malaysia' tidak pernah gagal untuk menyentuh hati ini bila menyanyikannya sejak bergelar guru pelatih 2 tahun lepas sehinggalah sekarang..sungguh hebat lirik dan iramanya, mampu menyuntik semangat para pendidik.
 
Seperti di sekolah-sekolah lain juga, hari guru di sini disambut sekadarnya. Alhamdulillah dengan izinNya, wanie dapat mengharungi cabaran 6 bulan sebagai guru di sini. hm..baru 6 bulan..
 
"Cikgu, saya sayang cikgu"..masih wanie ingat kata-kata ini yang seringkali menghiasi kad-kad kreatif pelajar. Betapa mereka dengan tulusnya menyayangi guru-guru mereka.
 
Lebih menyentuh hati, ada yang meminta pertolongan guru lain untuk mengajar mereka membina ayat-ayat yang bagus untuk diberikan pada guru yang mereka sayangi, kerana mereka tidak tahu menulis dengan baik!..
Terima kasih wahai anak muridku atas usaha kalian..
 
Antara kenangan menyambut Hari Guru 2011:
Bersama berikrar menjadi pemangkin kecemerlangan pendidikan

Bersama pelajar dan kawan baik..

Bersama guru-guru pelatih
 
Wanie tertarik dengan kata-kata YDP PIBG kami:

"Ada dua pihak yang tidak pernah cemburu akan kejayaan anda. Mereka ialah kedua ibubapa dan guru."
 
Sekalung doa buat guru-guru yang telah mengajar wanie..Terima kasih cikgu..:)

Tuesday, May 3, 2011

Hati yang berbolak balik

Bila kuat berkerja, blog pun tak terjaga..ishh! mana boleh macam tu sepatutnya..masa boleh dirancang, kerja yang selalu mendatang..hmm.
Alhamdulillah setakat ini semua berjalan dengan lancar seperti yang dirancangkan..
Syukur, banyak perkara yang boleh dibaiki dan mesti dibaiki..
Dunia pekerjaan ternyata berbeza dengan belajar. Pekerjaan memerlukan komitmen yang tinggi kerana ia melibatkan orang lain juga. Kerja mesti dibereskan tepat pada waktunya seiring dengan bidang tugas + luar bidang tugas.
Diri perlu sentiasa bersiap siaga, kalau tidak, boleh jadi tekanan melanda.
itulah mukaddimah Bintang hati kali ini.
hm, ok..back to our story...
Sahabatku sekalian, nak tahu tak resepi kejayaan hidup tenang???
haa..macam best je.
memang pun!

Jawapannya ialah....
SOLAT.

Ya, solat 5 waktu sehari semalam.
Kenapa manusia yang mengaku islamnya, tetapi masih belum sempurna solatnya?
Kenapa, bila dalam perjalanan, suka ambil sikap endah tak endah sahaja tentang solat?
 
Wanie pernah bertanya kepada 2 orang pelajar, kenapa mereka mendapat markah yang agak teruk dalam peperiksaan. Satu soalan yang paling akhir wanie kemukakan ialah:
Awak solat penuh tak??

Mereka menjawab: kadang-kadang cikgu.

Betapa sedihnya hati ini mendengar jawapan ikhlas dari pelajar islam lengkap bertudung..

Satu kisah lagi yang wanie dengar dari cikgu lain,yang ada pelajar solat bila ayah dia ada sahaja.
"ala..ayah tak ada kat sini.." jawapannya ringkas.

Ketahuilah, dengan mengingati Allah itu, hati kan menjadi tenang, dan salah satu cara mengingati Allah ialah dengan bersolat.
Dengan bersolat, hati jadi bersih kerana solat itu doa..solat itu penenang hati yang 'kehausan'.
SubhanaAllah..

solat mencegah kemungkaran, membaiki hati yang berbolak balik..
Jadi, marilah kita sama-sama menunaikan kewajipan kita untuk bersolat. Rutin harian yang wajib yang mana pahala dan ganjarannya tiada tolok bandingan...
insyaAllah..
WaAllahua'lam..

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget