sayyidul istighfar



Tuesday, May 3, 2011

Hati yang berbolak balik

Bila kuat berkerja, blog pun tak terjaga..ishh! mana boleh macam tu sepatutnya..masa boleh dirancang, kerja yang selalu mendatang..hmm.
Alhamdulillah setakat ini semua berjalan dengan lancar seperti yang dirancangkan..
Syukur, banyak perkara yang boleh dibaiki dan mesti dibaiki..
Dunia pekerjaan ternyata berbeza dengan belajar. Pekerjaan memerlukan komitmen yang tinggi kerana ia melibatkan orang lain juga. Kerja mesti dibereskan tepat pada waktunya seiring dengan bidang tugas + luar bidang tugas.
Diri perlu sentiasa bersiap siaga, kalau tidak, boleh jadi tekanan melanda.
itulah mukaddimah Bintang hati kali ini.
hm, ok..back to our story...
Sahabatku sekalian, nak tahu tak resepi kejayaan hidup tenang???
haa..macam best je.
memang pun!

Jawapannya ialah....
SOLAT.

Ya, solat 5 waktu sehari semalam.
Kenapa manusia yang mengaku islamnya, tetapi masih belum sempurna solatnya?
Kenapa, bila dalam perjalanan, suka ambil sikap endah tak endah sahaja tentang solat?
 
Wanie pernah bertanya kepada 2 orang pelajar, kenapa mereka mendapat markah yang agak teruk dalam peperiksaan. Satu soalan yang paling akhir wanie kemukakan ialah:
Awak solat penuh tak??

Mereka menjawab: kadang-kadang cikgu.

Betapa sedihnya hati ini mendengar jawapan ikhlas dari pelajar islam lengkap bertudung..

Satu kisah lagi yang wanie dengar dari cikgu lain,yang ada pelajar solat bila ayah dia ada sahaja.
"ala..ayah tak ada kat sini.." jawapannya ringkas.

Ketahuilah, dengan mengingati Allah itu, hati kan menjadi tenang, dan salah satu cara mengingati Allah ialah dengan bersolat.
Dengan bersolat, hati jadi bersih kerana solat itu doa..solat itu penenang hati yang 'kehausan'.
SubhanaAllah..

solat mencegah kemungkaran, membaiki hati yang berbolak balik..
Jadi, marilah kita sama-sama menunaikan kewajipan kita untuk bersolat. Rutin harian yang wajib yang mana pahala dan ganjarannya tiada tolok bandingan...
insyaAllah..
WaAllahua'lam..

1 comments:

Badio Sulaiman said...

:) kt jg solat ya

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget