sayyidul istighfar



Thursday, December 23, 2010

InsyaAllah...:)

Tanggal 23 Disember 2010..tarikh yang cukup mengembirakan ku..Alhamdulillah ya Allah...segalanya kerana rahmatMu..

Pertama sekali, wanie ingin mengucapkan tahniah buat adinda bongsu yang wanie sayang..Faisal, atas kejayaan dalam PMR 2010..tahniah dik!

Hari ini juga mahu diabadikan di bintang hati ini..Tentang permulaan fasa-fasa dalam kehidupan wanie..
Terima kasih kepada keluarga wanie dan keluarga badiozaman..
Semoga ini menjadi permulaan yang baik dan diredhaiMu ya Allah...insyaAllah..
Permudahkanlah segala urusan kami...amiin..:)

Wednesday, December 22, 2010

Sudah daftar ke belum?

Wah, waah, wah....lamanya tak update bintang hati...banyak perkara perlu diselesaikan sebelum balik ke seremban..setiap hari ada je perkara nak dibuat..aih, sibuknyerr dia...hee...

Oh ya, dua hari lepas wanie dan sahabat wanie, cik ain telah pun menunaikan tanggungjawab kami sebagai warga negara Malaysia..ei eh, bangga lak..
ya, mestilah kan...


Kami sudah pun mendaftar sebagai pengundi/ pemilih...jangan buat-buat tak tau ya abang, kakak, adik tentang pendaftaran tu..anda yang sudah berumur 21 tahun, boleh terus mendaftar..

ini salah satu tanggungjawab pada tanah air...kan?

ianya tak ada tarikh tutup, cuma lagi awal lagi bagus...kami pun dah dikira lewat ni...ye la kan, dah 23 tahun...

Marilah sama-sama kita mendaftar..jangan ambil mudah dan tak kisah okay...sebab anda boleh dilabelkan sebagai warga yang tidak prihatin...di sinilah bermulanya keprihatinan anda...

Senang saja nak daftar..pergi je mana-mana kaunter SPR (kadang-kadang booth dibuka di pasar-pasar raya atau masa event tertentu), kat pejabat pos berkomputer dan kat tempat yang ditetapkan..
Oh ya, jangan lupa bawa kad pengenalan...
Senang dan cepat..

p/s: daftar kursus kahwin cepatt je pergi kan???? hee..:p 

Sunday, December 12, 2010

Mampu berubah..

Indahnya Islam, memberikan balasan dan ganjaran setimpal dengan yang dilakukan, atas kehendakNya..

Walaupun ia sukar untuk dilakukan kerana menganggap ia adalah cabaran..Ya, ia memang cabaran buat insan yang beriman..
Sesekali hati mengeluh mengenangkan dugaan yang menimpa, namun ia dapat 'diselamatkan' apabila terlihat sinar kebahagiaan itu, yang akan tiba.

Bukan kerana harta, bukan juga kerana nama bila mengatakan 'aku boleh berbuat demikian'. Tetapi dengan niat mencari keredhaanNya mampu membuatku tersenyum dan bersyukur lantas gembira..

Kadangkala jiwa tersentak, mengetuk hati yang terasa sayu lantas menitiskan manik-manik jernih berjuraian..ah, sememangnya senang melahirkan rasa sedih. Alunan nasyid keinsafan sebagai motivasi diri tatkala dirundum kesedihan, memujuk hati nan lara..
Bukan, bukan kerana kecewa, tetapi sesekali hati lembut ku diduga.

Ada saja perkara bahagia yang hadir, mengingatkanku kebesaran Ilahi, aku bersyukur dan memohon keampunan dariMu. Semoga sentiasa diberi petunjuk dan dilindungi selalu..



-Khas buat insan-insan yang ku sayangi-

Tuesday, December 7, 2010

Azam 1432H

Hijrah membentuk persaudaraan, pengorbanan, kemajuan, perubahan..Berhijrah lah kita dari sikap negatif kepada positif, berubahlah kita dari sikap malas kepada rajin, usahakanlah kita berubah dari sikap alpa dan leka kepada sikap lebih cakna serta prihatin...Yang paling penting, berhijrahlah untuk mendapatkan kekuatan iman dengan meningkatkan amal ibadah kepada DIA.

1432 H, tahun baru untuk kita berazam ke arah yang lebih baik..Ia bukan sekadar bilangan tahun, bukan hanya angka yang sentiasa bertambah. Ia adalah sejarah yang kita mesti ingat dan ambil kekuatan darinya..

Perjuangan kekasih Allah, Muhammad SAW bersama para sahabat yang taat akhirnya membawa pelbagai kebaikan kepada umat islam seluruh dunia..

Syukur alhamdulillah kerana kami masih dan sentiasa diberi peluang untuk memperbaiki diri kami ke arah yang diredhaiMu ya Allah..

Tahun baru ini jugalah aku memulakan tugas sebagai guru..InsyaAllah, semoga dipermudahkan urusan..Amiin...Ya Rabb.



Salam Maal Hijrah 1432H..

Saturday, November 27, 2010

Check list..

Yeah..sudah selamat sampai ke rumah...Alhamdulillah, perjalanan selama 8-9 jam dapat dilalui dengan sabar..Tapi, bas yang dilalui menuju ke Hentian Kajang dahulu untuk mengambil penumpang di sana..arrgh..UKM pun turut dilalui..huu..teringat kenangan di situ..tak boleh tahan....tak nak la naik bas lagi...haih..

ok..masa kat rumah ni banyak juga perlu dibuat..

sila buat 'check list':

1. Selesaikan pasal elaun perjalanan selama 5 hari
2. upgrade ilmu tentang kimia~ sains
3. update bintang hati dan ilham ilmu
dan lain-lain
4. aktiviti kecergasan


itu saja kali ni..daa..

Wednesday, November 24, 2010

Sudah melapor diri..

SAYA SEDIA! ehehe..macam spongebob pula..

Salam dari seorang cikgu..Waah..sudah jadi cikgu ya? hee..
Hai semua..lamanya rasa tak update sini..Wanie baru je selesai lapor diri di Seremban..Sekarang ada masa sikit di Pusat Akses kat perpustakaan ni, jadi gunakan lah sebaiknya..

Untuk pengetahuan sahabat sekalian, wanie dapat posting kat Bandar Seremban..SMK Tunku Ampuan Najihah..Alhamdulillah ok juga suasana sekolah tu..Tapi masih awal untuk wanie bercerita dengan lebih lanjut..

Tapi, wanie bersyukur sangat kerana ada seorang lagi rakan seperjuangan yang ditugaskan di sekolah yang sama..Kawan wanie tu juga dari Kota Bharu Kelantan..Ore kito..hee..Kami tinggal serumah.Ye la kan, merantau di negeri orang rasa ok la sikit sebab ada peneman..Tambahan pula bila rindukan keluarga..Alahai..masih homesick lagi cikgu wanie ni..

Biasalah, waktu mula-mula ni banyak perkara kena selesaikan..Borang itu ini dan macam-macam lagi..Tapi ada satu perkara yang membuatkan wanie teringat tentang praktikal tahun lepas..

Buku rekod pengajarannya juga warna oren!
Sama dengan warna buku rekod kebanggaan warga Fakulti Pendidikan UKM..

Ok lah, hari Jumaat ni, nak balik setelah 4 hari berada di sini untuk orientasi permulaan..Yahooo...cuti sebulan sebelum datang lagi untuk terus melaksanakan tanggungjawab sebagai guru..

Semoga dipermudahkan urusan dan dilindungiNya selalu..Amiin...

Cikgu Wanie sedia!

p/s: tak dapat nak upload gambar sebab tak bawa laptop merah jambu..:p

Saturday, November 20, 2010

Sambutan Aidiladha

Hari Raya Aidiladha sudah berlalu..tapi takbir masih dialunkan..wah, ternyata seronoknya Aidiladha dengan takbir memuji Ilahi dapat didengari tatkala seusai solat..

Di Kelantan, Aidilfitri dan Aidiladha disambut dengan meriah..Sambutan Aidilfitri sama meriahnya seperti negeri lain, tetapi Aidiladha disambut lebih meriah dari negeri lain..Jemput datang ke Kelantan ya!

Bukannya malas untuk 'update' Bintang hati..tetapi dek kerana internet di rumah yang meragam dua tiga hari ni, menyebabkan wanie 'terdiam' seketika..Alhamdulillah, ianya sudah ok dan semestinya Bintang hati akan terus bercerita di sini, insyaAllah..

Kali ni, cerita hari raya la pulak kan..Walaupun esok,wanie dan keluarga akan bertolak ke Negeri Sembilan, wanie sempat 'curi-curi' masa untuk menceriakan blog kesayangan ini..

eh, kenapa nak pergi ke Negeri Sembilan?

Haa..sahabat sekalian, di sini ada sedikit berita gembira..Alhamdulillah, wanie nak 'posting' dah..dapat mengajar di Negeri Sembilan..Tapi sekolah mana belum diketahui, kena pergi lapor diri kat Seremban dulu..nanti, wanie bagitau kat sini wanie dapat sekolah area mana ya..

Oh ya, jom kita layan gambar-gambar ni..


Sementara menunggu kerja penyembelihan korban disiapkan, kami bergambar dulu..hee 

Raya di rumah..

ni kek batik Al-wanie..(pandai je bagi nama)

Puding triffle gaya ku..hee

Kehadiran sepupu wanie yang menceriakan semua..
Semoga mereka yang menjalani ibadah haji pada tahun ini, pulang dengan selamat dan mendapat haji yang mabrur..Berbahagialah..insyaAllah..:)

Di kesempatan ini, yang penting, wanie ingin mengucapkan selamat hari lahir buat abah wanie yang sangat wanie kasihi..semoga abah dipanjangkan umur dalam kerahmatan dan bahagia dunia dan akhirat..amiin..:)

Thursday, November 11, 2010

selamat hari lahir Faisal dan ayahanda..

Sudah 15 tahun usia adik bongsu wanie ni, Muhd Faisal..Semalam 10.11.10 hari lahirnya..eh, cantik pulak tarikh semalam kan..Oh ya, Sambutan ini juga diraikan untuk abah kami 20 Nov ini. Awal, sebab masa tu mungkin wanie dah nak lapor diri untuk 'posting', insyaAllah..Kami sambut ala kadar saja, macam yang lain-lain juga..Maklumlah dah besar..kalau masa kecik-kecik dulu, mama selalu buat majlis dan ajak kawan-kawan dan jiran..tiup-tiup lilin tu yang best..ha2..
terkenang pulak..

Semoga adik sentiasa dimurahkan rezeki, menjadi anak yang soleh dan berjaya dunia dan akhirat..:)

I love u!

Sama macam abang cik punya, tapi topping atas je sama..hee..nyum nyum.

Two from three heroes in our family..
Ok lah..selamat bergembira semuanya...happy happy ya..:)

p/s: entri untuk abah, 20 Nov ni ya, insyaAllah..:)

Tuesday, November 9, 2010

Dari dapur wanie.. 2

Segmen 'dari dapur' kembali lagi..Kali ni, masakan yang up sikit berbanding yang lepas..tapi masih lagi guna ayam..hee..

Namanya ' ayam perap tomyam' ( Ok, encik badio, sila ingat ya..). Oleh sebab wanie suka menggunakan bahan yang sudah sedia ada di rumah, jadi, main masuk je la semua bahannya..

Tapi, mula-mula kena perap dulu ayam dan serbuk tomyam + bahan perap selama 1 jam macam tu la..
Lepas tu, tumis bawang putih +bawang merah, dan letak sos tiram dan sos cili..Barulah masukkan ayam yang telah digoreng tadi..

Hasilnya...

-

-

-

-

-




Tadaaa...


air tangan cik wanie..layannn...

Ok lah..jumpa lagi di entri yang berikutnya..daa..Nyumm..nyumm

Monday, November 8, 2010

INGAT!

Salam ceria semuanya..Haa, ada yang tak rasa bagus ke hari ni? nah, cuba tips ni: berilah hadiah kepada diri sendiri, ia akan membantu anda untuk rasa bagus, ceria dan bahagia, insyaAllah..

Apa? tak ceria sebab meluat tengok sikap masyarakat kita? ok,ok, wanie faham..ini yang nak diceritakan untuk kali ni..

Hari tu, wanie ikut menghantar adik wanie, Farahana tu ke stesen bas untuk balik ke UIA..haih, budak ni saja balik, rinduuuu sangat kat kakak  keluarga dia katanya..hee..Biasalah mengikut jejak langkah wanie yang memang pantang ada cuti lebih sikit..rumah la destinasiku..

Ok, kembali kepada kes serius kita ni. Sementara menunggu bas untuk tiba, adeh, lama jugak bas ni..Tapi ok la dari pengalaman wanie dulu-dulu menunggu bas di waktu pagi..haih, macam nak soal siasat je pak cik tu hari tu..sabar, sabar, jadikan ia pengalaman hidup k..

Kami pun duduk la di bangku yang disediakan..hmm, ramai juga orang ya walaupun bukan musim cuti..

TIBA-TIBA...

wanie ternampak suatu keadaan yang tak seronok untuk dilihat..


Sakit mata ni tengok..dah la kat depan mata..Tapi bagus juga sebab ia memberikan wanie peluang untuk mengambil gambarnya dari jarak dekat..Sebagai seorang 'blogger', adik wanie faham akan prinsip wanie untuk sentiasa mendapatkan sesuatu sebagai bahan bukti.

Jadi...SNAP!

maaf, gambar tak begitu cantik..

   
Banyaknya sampah di dalam pasu tu!!! dah la pasu tu agak menarik tapi sudahpun dikotori dengan pemandangan yang tak sepatutnya..


Yang peliknya, bukan tak ada tong sampah..Kalau nak tau, tong sampah memang betul-betul diletakkan di tepi pokok bunga ni..

Wanie tak kata apa-apa pun masa mula-mula tengok tu, cuma geleng-geleng kepala dan terus dapatkan handset..

Macam mana ni, kita mahu masyarakat yang bersih..dan juga prihatin..Janganlah bersikap sebegini semata-mata ingin memudahkan kerja sendiri..Ia mencerminkan akhlak diri sendiri juga.


Mula-mula, hanya satu sampah dibuang di situ, lama-lama, bertimbun jadinya sebab kurangnya kesedaran sivik..

Nak bersih dalaman, kena bersihkan juga luaran kita..Barulah sempurna..

Jadi, ubahlah perangai dan aktiviti bersiri ini untuk kebaikan bersama.

INGAT!


Saturday, November 6, 2010

Putih yang elegan

Wanie suka rona putih. Putih menenangkan hati dan nampak elegan..Oleh sebab minat wanie putih, wanie pun beli la sebuah beg di sebuah outlet di Metro, Kajang..

Peristiwa membeli beg ni berlaku pada tahun lepas. Beg ni menarik perhatian sebab material dia lembut dan rekaannya memang kena dengan citarasa pemilik diari merah jambu ni..hee..

Tapi..semenjak sebulan lepas kot, beg itu tak dapat digunakan lagi, tali dia dah tercabut dan menyebabkan material dia terkoyak sedikit..alahai..

wanie, ko bawa apa dalam beg sampai jadi macam tu?
hee..macam-macam ada..

Hari ini, wanie bertekad untuk memulihkan beg kesayangan ni..jadi, wanie mulakan operasi menjahit! he2..

jadi tak jadi?


gelung besi tu la yang tertanggal..

dah terkoyak macam ni..yang sebelah lagi pun terkoyak macam ni


wanie pun jahitkan disekeliling 'ring' itu dengan gigihnya..


Setelah itu...wanie cuba letak sesuatu untuk sembunyikan kesan jahitan tu...hahha..memandai aje kan..

whatever...

-


-


-


-


-

tadaaaa...


hee..wanie letakkan reben untuk sembunyikan jahitan tu dan juga jahit manik bunga di tepi untuk kesan yang lebih dramatis..eh?


Ada cuba bergaya juga lepas siap..Alhamdulillah..nampaknya boleh la guna untuk jalan-jalan ni.

Sekian..



Friday, November 5, 2010

Dari dapur wanie

Haa..salam hari jumaat semuanya..macam mana hari ni? harap semuanya dalam keadaan sihat walafiat..Ok..sudah tiba untuk segmen 'dari dapur' hee..

eh, wanie ni, banyak pula segmen dia..

mestilah..perempuan kan kena 'multitasking'..setuju?

ok..kali ni, wanie ada resepi ayam..ala, resepi orang belum kahwin je..oops..

Mula-mula gorengkan ayam dulu..

Selepas tu, senang saja, main campak aje bahan-bahannya selepas menumis bawang..

Gunalah sos cili, sos tiram dan segala sos anda..:p

Masukkan gula dan garam secukup rasa. Bagi yang gemarkan ajinomoto, boleh masukkannya..
Oh ya, nak guna 'Knorr pasti sedap' pun boleh..tapi wanie tak ada bahan ni kat rumah..Jadi, guna yang mana ada la ye..

Masukkan bawang besar dan cili untuk rasa pedas sikit..

Ok, siap. Tak guna masa yang lama pun..


Tadaaa....


layannnn......

Boleh letakkan gegelung bawang besar a.k.a onion ring sebagai hiasan..Oh ya, wanie ada taburkan daun bawang sebagai hiasan warna dan bau wangi...nyum nyum...

Jumpa lagi nanti dalam segmen 'dari dapur' dengan resepi yang lebih menarik, insyaAllah..:)

Thursday, November 4, 2010

Wasiat 3 perkara

Salam pagi Khamis, pagi yang ceria dan tenang seperti biasa..Nampaknya cuaca bagus, bolehlah penduduk Galas, Gua Musang keluar pergi mengundi..Undi jangan tak undi..Tanggungjawab kan..

Hari ni, wanie nak kongsi satu wasiat yang berguna..wasiat yang sungguh bernilai..eh, bukan wasiat harta seperti cerita 3 Abdul tu ya..
2 malam lepas, wanie sukar melelapkan mata, haih..tak tahu la kenapa..Jadi, sambil-sambil tu wanie ulang baca buku yang elok tersusun di atas rak katil..

haa..boleh kongsi kat Bintang hati ni, tersenyum sendiri..

Rasulluah SAW, junjungan kita telah berwasiat kepada Abu Hurairah tentang 3 perkara.
Iaitu:

1. Puasa 3 hari setiap bulan

2. solat Dhuha

3. solat Witir sebelum tidur

(hadis riwayat Muslim)

Tersentuh hati bila mengetahuinya..Rupa-rupanya amalan-amalan itu memang khusus diwasiatkan..Sesungguhnya kita perlu sentiasa memperbanyakkan rukuk dan sujud yakni bersolat sunat..

hmm..kalau sudah biasa buat, senang saja kan..Tapi bagi yang baru nak mencuba, teruskan usaha itu untuk mendapatkan kemanisannya..

Antara kelebihan solat dhuha ni seperti hadis di bawah:

“Riwayat Abu Dzar bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya:
 Setiap orang menjelang pagi, berdasarkan tulang temulang sendi memerlukan sedekah. Tiap-tiap tasbih itu sedekah, tiap-tiap tahmid sedekah, tiap-tiap tahlil adalah sedekah dan tiap-tiap takbir adalah sedekah. Menyeru makruf adalah sedekah, mencegah mungkar adalah sedekah. Semuanya itu sama nilainya dengan dua rakaat solat Dhuha."

Subhanallah..

Puasa pula, seperti yang diketahui, dapat mencegah dari perbuatan yang kurang baik dan dapat meningkatkan keimanan jika dilakukan kerana Allah..

Jadi, apa tunggu lagi, kalau tak boleh buat semua, takkan nak tinggal semua kan..
Wanie berpesan kepada diri sendiri dan para sahabat supaya sentiasa bermuhasabah diri, mempertingkatkan amalan dan mencuba sedaya upaya kita serta sentiasa berdoa supaya istiqamah dalam amalan yang dilakukan.

Berdoalah selagi kita diberi peluang


Ok lah..jumpa lagi nanti..:)

Wednesday, November 3, 2010

Makeup simple pun boleh..

Orang kata 'makeup' ini tak perlu..Ada yang mengatakan makeup menutup kecantikan semulajadi. Ada juga menyatakan penggunaan makeup akan merosakkan kulit..dan tidak kurang hebatnya yang begitu memandang sinis orang yang menggunakan makeup.


YA, memang benar tanggapan itu...TAPI lebih tepat untuk yang bermekap tebal dan berlebihan..


hmm..meh sini cik wanie nak habaq mai..ehee..

Bagi wanie, penggunaan makeup perlu tetapi jangan sampai keterlaluan..bak kata kak bedah,
'over la mak aih..'


Pernah tak anda jumpa orang yang pucat lesu, tak bermaya..? bukan mereka sakit ataupun ada masalah yang menyebabkan mereka begitu..tapi, sengaja membiarkan wajah pucat dan kusam. Mungkin tiada siapa menegur mereka, ataupun dek kerana terlalu sibuk menguruskan banyak kerja, tidak sempat memikirkan soal itu..


alahai..jangan begitu kakak-kakak, adik-adik..oleskan sikit gincu lembut di bibir, akan menceriakan wajah anda insyaAllah..bukan beerti anda mesti dirias dan disolek tebal semacam tu..oh, wanie pun takut tengok..Tapi, hanya untuk menaikkan seri wajah..tak rugi pun, malah anda akan membuatkan keceriaan dan senyuman hari itu pasti menawan.
Bagi mereka yang sudah berkawin, sudah menjadi tanggungjawab seorang isteri untuk mencantikkan diri mereka buat suami tercinta..dapat pahala yang sangat besar dari Allah..subhanaAllah..untungnya..
 
Tapi...
bila bercakap pasal bersolek ni, apa je yang dikatakan simple dan tak berlebihan?


ooh yang itu..senang saja..oleskan makeup ke wajah, tapi tidak merubah wajah asli kita (termasuk warna kulit asal). penggunaannya pula dalam kuantiti yang dirasakan dapat membuatkan wajah kelihatan 'segar', dan yang penting, kita yakin dengan penampilan itu. uhh..keyakinan itu penting..


Setuju?


haa..wanie ada petuanya..nak kongsi?jeng, jeng,jeng..

"BSY"
'bersih, semulajadi, yakin'
seperti daisy: bersih,semulajadi, yakin



Bagi wanie, bahan yang asas yang mesti ada ialah bedak asas, eyeliner, blusher dan lip balm/lipstick. Yang lain-lain tu, ikut kesesuaian..

Contohnya:

1. Selepas membersih, menyegar dan melembapkan wajah, kalau nak mulakan solekan, letaklah sedikit bedak asas supaya wajah nampak lebih licin.Jangan terlalu banyak..alamak...nanti kulit muka jadi lebih putih dari tangan pula..:p

2. Gariskan mata dengan eyeliner (hitam/coklat) secara tipis di bingkai kelopak mata bahagian atas dan bawah. Bagi yang baru mula dalam penggunaan eyeliner, wanie cadangkan guna yang 'pensel'. Kalau dah biasa, boleh je guna jenis apa-apa pun.Wanie lebih suka menggunakan yang tidak kalis air sebab senang ditanggalkan.


3. Layangkan pemerah pipi a.k.a blusher ke pipi..pilihan warna berdasarkan warna kulit wajah..haa..yang kat sini perlu pandai letak, nanti jadi macam encik 'badut' pula..masalah tu..



4. Oleskan lipbalm/ lipice/ lipstick secara lembut.Sebelum memakai gincu, eloklah menggunakan lip balm dahulu supaya bibir lembap dan sekata.


Biarkan solekan tampak semulajadi dengan hanya beberapa alat makeup saja..Jadi, tak nampak 'over'kan..malah, kalau kena caranya, nampak manis gitu..
yang penting, kena selalu pastikan wajah bersih sebelum dan selepas solekan, tampak natural dan kita yakin dengannya..insyaAllah..

Oh ya, jangan lupa untuk membersihkan wajah sebersihnya sebelum tidur sebab kulit kita pun perlu berehat waktu tu..




Walauapapun, semestinya kita mempunyai pendirian berbeza tentang sesuatu perkara. Jangan sampai kita terikut-ikut dengan stail dan cara gaya orang lain padahal ia tak kena dengan kita.
Jikalau dikritik, terimalah ia dengan minda terbuka..dan jangan berdiam diri saja, lakukan sesuatu untuk berubah ke arah kebaikan..


haa..lagi satu..sebenarnya, kecantikan itu terletak dari dalam..orang yang bersih hatinya akan selalu nampak tenang, segar, berseri dan sejuk mata memandang..insyaAllah..


hmm hmm...nak lagi petua? tunggu entri akan datang...
bila?
 wallahua'lam..:)

Tuesday, November 2, 2010

5 perkara itu..

Sungguh seronok ketika cuti,
dapat mengail bersama Pak Mat
kalau nak tau apa entri kali ini,
teruskan membaca hingga tamat

Dari pagi, kini menjelang tengahari..Hari yang menenangkan dan damai..hm, terasa ingin berkongsi sesuatu dengan para sahabat tentang pesanan yang sungguh berharga.

Pesanan apa ya?

Pesanan dari junjungan kita, Nabi Muhammad SAW. Semalam wanie terbaca majalah-majalah lama yang wanie simpan dan masih elok lagi..Ada beberapa petikan yang menarik hati ini untuk menjadikannya entri wanie buat ke sekian kalinya.

Ia tentang 5 perkara baik yang patut kita selalu sebut untuk mendapatkan kesedaran dalam menjalani kehidupan ini. Tidak dinafikan, ramai yang alpa dan langsung tidak menyedari yang kita semakin hari semakin menuju ke alam perhitungan..Ah, sungguh menakutkan!

Tetapi, kita diberi peringatan demi peringatan untuk terus membuat kebaikan di jalan Allah..InsyaAllah dengan kesedaran itulah kita dapat sentiasa bermuhasabah diri..

5 perkara itu ialah:

1. Perbanyakkan menyebut Allah daripada menyebut makhluk. Basahkan lidah kita dengan banyak memuji Allah dan tidak melampau dalam memuji makhluk sehingga lupa siapa yang mengurniakan kebaikan itu.

2. Perbanyakkan menyebut akhirat daripada menyebut urusan dunia. Akhirat ialah tempat yang patut kita fikirkan dengan lebih berbanding dunia. Tetapi kita tidak boleh melupakan dunia kerana di sinilah kita seolah-olah 'menanam tanaman' menuju akhirat. Janganlah disebabkan hendak mengejar hal-hal dunia, kita lupa untuk bersujud 5 kali sehari, lupa tanggungjawab terhadap Allah..

3. Perbanyakkan menyebut dan mengingat hal-hal kematian daripada hal-hal kehidupan. Sesungguhnya memikirkan tentang mati adalah sunat. Dengan memikirkannya, kita menyedari akan kekurangan amalan kita untuk bertemu dengan Allah..Contohilah sikap Saidina Ali r. Walaupun dijamin syurga, tapi Saidina Ali tetap mengeluh dengan hebat sekali tentang kurangnya amalan untuk dibawa ke akhirat. Bagaimana pula dengan kita yang kerdil dan bergelumang dengan dosa?

4. Jangan menyebut-nyebut kebaikan diri dan keluarga. Semua kebaikan yang kita dapat itu datangnya dari Allah. Jadi, Allah lah yang patut disebut-sebut dengan banyak berbanding kita..Bimbang ia akan mengundang rasa ujub pada diri..

5. Jangan sebut-sebut dan nampak-nampakkan keaiban dan keburukan diri orang lain. Dengan merenung keburukan diri sendiri menyebabkan kita terselamat dari godaan syaitan untuk sentiasa menggelapkan hati umat manusia..


Ok sahabat..5 perkara yang kita patut renung dan fikir tentangnya..
Peringatan untuk diri yang lemah ini dan juga anda sekalian..

Semoga kita sentiasa diberi petunjuk ke jalan yang lurus..

Ya Allah, lindungilah kami dari segala tipu daya dunia..jauhkanlah kami dari godaan syaitan laknatullah..

amiin..

Selamat beramal dan selamat nasihat menasihati..

Sunday, October 31, 2010

Motivasi dari bola

Hujan di luar tidak henti-henti semenjak pagi..sudah bermula musim tengkujuh agaknya..suasana dingin seperti ini kadang-kadang cepat untuk terlena dari biasa..Tapi, pastikan semua beres dahulu sebelum melelapkan mata ya..oh ya, blog pun kena 'update', kalau tak, sunyi sepi je Bintang hati ini..hee..

Semalam, wanie sekeluarga menonton perlawanan bola sepak Piala Malaysia antara Kelantan dan Negeri Sembilan..Alhamdulillah dan Syabas! Kelantan menang 2-1 dalam perlawanan yang agak tertekan pada mulanya itu. Red Warriors memang boleh!
Maklumlah, negeri kelahiran wanie, tentulah sokong ore kelate kito..hee


Sebenarnya wanie bukanlah peminat sukan ini, malah semua sukan wanie tak gemar sangat kecuali bola jaring, catur dan berbasikal kot..sebab yang tu wanie selalu main..he2..Tetapi semalam, wanie turut bersorak menceriakan ruang tamu kami sekeluarga memandangkan semua ahli keluarga kat rumah berkumpul, jadi apa salahnya wanie join juga mencukupkan keluarga kami di situ( kecuali kak ngah yang berada di Kuantan)..amboi, ambil bakat jadi 'cheer's girl' sewaktu tingkatan 2 dulu la tu..eh, bukan yang pakai skirt tau, geng 'cheers' sekolah agama..faham-faham la kan..hee..tapi seronok juga..

haa..tips untuk mengeratkan silaturrahim antara ahli keluarga: menonton bersama. Dalam ilham ilmu (blog kedua ku) juga wanie memuatkan isu yang sama..

Wanie suka melihat sesuatu perkara itu dari sudut motivasi. Ya, memandangkan motivasi sangat penting untuk diri sendiri dan orang sekeliling. Selepas perlawanan itu tamat, wanie terfikirkan sesuatu..sesuatu yang boleh kita ambil iktibarnya..

Apa ya?

Tentang semangat yang perlu dicari walaupun keadaan yang sengit terpaksa ditempuh. Kepada yang menonton perlawanan semalam, pasti tahu yang permainan pasukan Kelantan tidaklah begitu menarik pada separuh masa pertama, lebih-lebih lagi apabila pasukan Negeri Sembilan berjaya membuat jaringan gol pertama 1-0. Tetapi pasukan Kelantan tidak berputus asa, mereka mendapatkan semangat yang kental sewaktu separuh masa kedua dan bermain dengan penuh cemerlang..haa..ini yang kita nak, terus memacu kecemerlangan.

Gagal buat kali pertama tidak bermakna gagal untuk selama-lamanya. Tiada kamus atau cendekiawan mentafsirkan 'gagal' seperti itu. Walaupun semua perancangan sebelum ini seakan belum menjadi, jangan sesekali berputus asa, itu tandanya kita belum cukup bersedia untuk sesuatu perkara dan memerlukan kita mencari sebab yang memungkinkan permasalahan itu. Jadi, berusahalah sahabat untuk meraih cita-cita..sebab ia tidak datang dengan percuma tanpa usaha, doa dan tawakkal kepada Allah..

Jadi, apa tunggu lagi, bina motivasi anda sekarang dan mulakan langkah pertama..
insyaAllah, BERJAYA!
Semangat dan motivasi ada di mana-mana kawan..
malah, jika kita tengok sebatang pokok pun ia boleh memberikan motivasi kepada kita..

haa, motivasi dari pokok? boleh ke?

boleh..hari tu di entri lepas-lepas wanie ada cerita pasal pohon semalu kan?

nanti, ada lagi pokok lain yang sangat menarik perhatian ini..Nak tahu?


tunggu entri-entri akan datang ya..


don't miss it! :)

Saturday, October 30, 2010

Al-jannatul Ajilah

Ahli sufi pernah berkata:
"carilah syurga yang disegerakan di dunia (Al-jannatul Ajilah) yang berupa ketenangan hati kerana barangsiapa yang tidak mendapat syurga di dunia lagi, maka sukarlah ia mendapat syurga di akhirat kelak".

Benar bukan?
Ketenangan hati membuatkan seseorang itu berasa mudah, tidak perlu gusar, setiap yang dilalui diiringi dengan senyuman dan kesyukuran walaupun dihimpit kesedihan..

Wah, hebatnya orang yang tenang..

Bagaimana mahu mendapatkan ketenangan itu sedangkan hati sentiasa tidak tenteram dek kerana sikap sendiri yang negatif? 
Ya, berdoa..dan dekatkan diri dengan Allah..

Jika masih diberi kesedihan, kesukaran dan kesakitan, bukankah ia sebagai penghapus dosa kita?

Penghapus dosa?

Ya, Ini boleh membuatkan hati seorang mukmin sentiasa gembira bila menghadapi masalah, kesusahan dan kesedihan bila membaca hadis ini..

Abu Sa'id dan Abu Hurairah( semoga Allah mencucuri rahmat ke atas mereka) meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW berkata," tidak ada keletihan, atau penyakit, atau keresahan, atau kesedihan, atau kedukaan, atau penderitaan yang menimpa seorang muslim, walaupun sekadar tusukan duri sekalipun, melainkan dihapuskan oleh Allah sebahagian daripada dosanya."
(Al-Bukhari dan Muslim)

Subhanallah..Allah maha penyayang, penyayangnya Allah sehinggakan masih ada peluang untuk mengurangkan dosa kita bila menghadapi kesedihan! Jadi, La Tahzan, sesungguhnya Allah bersama kita..

Apa yang penting, sentiasalah mengingati DIA samaada sewaktu kita sedih mahupun gembira kerana Allah sesekali tidak pernah melupakan kita..


Semoga setiap hari memberikan pengajaran untuk kita menjadi muslim yang baik, insyaAllah..Aminn...:)

p/s: Ya Allah, semoga keluarga yang ku nantikan itu dipenuhi dengan cahaya ketenangan..amiin..

Thursday, October 28, 2010

Anda pengguna, saya pun pengguna..

Sebelum entri ini diteruskan, wanie nak maklumkan pada semua sahabat yang akaun Facebook wanie sudah wanie 'deactivate' lebih kurang 3 minggu yang lalu.
 Kenapa?

Kerana wanie tidak suka menggunakannya. Tetapi, mungkin akan aktifkan kembali jika perlu berbuat demikian. Harap maaf ya.

Ok..wanie sebenarnya masih lagi dalam mood tatasusila, budi bahasa dan nilai kesopanan. Kalau semalam, wanie cerita tentang komunikasi bersemuka kan?

Kali ni, komunikasi tidak bersemuka..
aik, macam mana tu?

Teruskan membaca.

Anda pernah memandu kenderaan? Ada lesen tak? Mesti ada yang baru mendapat lesen seperti wanie ni kat sini kan..hee..
hm, semakin lama memandu, semakin banyak ragam manusia yang dapat wanie lihat. Kalau tak salah orang, salah kita..macam-macam yang boleh berlaku di jalan raya, yang menakutkan, bila ia datang secara tiba-tiba.

Wanie suka nasihatkan di sini kepada semua pemandu, patuhilah arahan dengan betul, bersabarlah di jalan raya sebab ia untuk kegunaan ramai. Jangan main hentam saja, menghimpit kereta orang tak tentu pasal..
Wanie percaya, ramai pembaca yang tertekan dengan kerenah manusia di jalan raya, ada tu, bukan lorong dia pun, main masuk je..padahal kereta di belakang berderet. Lagi-lagi kalau kereta kita ni ada tanda 'P'..alahai, macam kena buli la kot..huu..geram juga kadang-kadang.

Sabar..sabar..Bukan semua juga macam tu..

Ada yang baik dan berhemat..

Wanie masih teringat..Sewaktu hendak pulang dari mengajar tuisyen, jalan agak sesak dengan deretan kereta menunggu lampu isyarat..Susah betul untuk membelok ke jalan yang dihajatkan, terpaksa menunggu dengan sabar dan penuh pengharapan...

Tiba-tiba...(ada lagu hindustan di sini..)

Seorang pemandu lelaki memperlahankan keretanya dan memberi isyarat kepada wanie supaya masuk ke laluan itu..

Wahh...

Hati ini sungguh bersyukur dan seronok. Ada juga pria yang hendak menolong..terima kasih..awak sudah memudahkan laluan saya..Alhamdulillah, wanie dapat pulang sebelum hari sudah lewat petang..

Bersopan dan berhati-hatilah dijalan raya ok..
"Cara anda memandu menggambarkan keperibadian anda"

p/s: jangan lupa bawa lesen memandu yang sah..

Wednesday, October 27, 2010

Ya, boleh saya bantu?

Kempen kesedaran tentang budi bahasa ada baiknya. Rakyat malaysia tentunya lebih bagus dari segi kesopanan, etika mahupun nilai.
Tapi masih ada yang lokek dari segi cara berkomunikasi dengan masyarakat, seolah-olah tidak tahu cara yang sepatutnya untuk mereka berhubung.

Terutamanya yang bekerja di kaunter-kaunter pembayaran, kedai francais dan juga kaunter pertanyaan. Wanie pernah berhadapan dengan golongan yang seakan-akan terpaksa untuk bercakap.

Hari tu, wanie menemani sahabat ke pusat kesihatan dan kecantikan yang terkenal dan barangannya pula agak mahal la kan..Pada mulanya, wanie terpesona dengan hiasan dalaman kedai, tapi..cara layanan jurujual di situ 'kureng sikit'..Sepatutnya, perlu lebih bersemangat melayan sahabat wanie yang memang bersungguh-sungguh mahu membeli produk yang syarikat itu banggakan, harganya pun hmm..boleh tahan. Ni tak, macam dia pula yang datang untuk membeli..huu..alahai cik kak ni...
Begitu juga dengan kaunter restoran francais..Anda bukan sahaja perlu bertanya dan mengira jumlah pembelian dari pelanggan, anda juga perlu melayan pertanyaan pelanggan..Ni tak, kalau tanya lebih sikit, mula tunjuk muka tak puas hati..alahai..tak sopan langsung la.
Jangan macam ni. Kita tak rugi sikit pun kalau menceriakan dan menyenangkan hati orang yang berurusan dengan kita. Bukankah itu juga dikira kebaikan? tak nak kebaikan ke? Lebih-lebih lagi, pelanggan tu ada dari golongan warga emas dan juga kanak-kanak yang mungkin kurang faham untuk bertanya. haa..kalau asyik 'buat muka' saja, macam mana lah pelanggan anda nanti..
Mungkin banyak lagi yang mereka perlu pelajari tentang cara berkomunikasi..jangan malas buka buku, guna nasihat orang lain dan praktikkannya.

Di sini, wanie suka ingatkan diri sendiri dan juga pembaca yang sudah bekerja yang kita kerja ni berbayar..orang bayar kita kan, jadi cubalah usahakan sebaik mungkin untuk bekerja bersungguh-sungguh. Jangan fikir kerja anda senang, anda buat macam tu sahaja. Tak baiklah macam tu. Walau apapun kerja (yang halal) ia mempunyai tanggungjawab yang mesti dilakukan sebaiknya baik yang sekecil-kecil kerja sehinggalah setinggi-tinggi jawatan. 

Ni ada pantun sikit:


Ramai orang suka kamera,
Sony ada Nikon pun ada,
budi bahasa cara gaya anda,
amalkan ia setiap masa 

Monday, October 25, 2010

Cinta berkompas..

Wanie mengucapkan selamat datang buat mereka yang baru membuka bintang hati ini, baru berjinak-jinak orang kata..hee..eh, ni bukan merpati tau. :p.
Sudah lama wanie tidak memuatkan entri yang berunsurkan ilmiah melalui pembacaan dan pengalaman sendiri. ah, maklumlah seminggu dua ni asyik sibuk dengan aktiviti bersama keluarga. kena upload gambar dan mengabadikannya dalam blog kesayangan ni juga..ye la, ada juga yang suruh upload kan via blog..lebih jelas dan bersifat peribadi sikit..hmm..mungkin..

Oh ya, alhamdulillah..beberapa bulan yang lepas (dah lama da..) wanie sudah pun menghabiskan pembacaan buku terbitan 'rijal media' sebelum pulang ke rumah setelah tamat belajar. hm, lagipun, tidaklah tebal sangat, 114 muka surat saja..tajuknya? hmm.."Kompas Cinta". Penulisnya A.Ubaidillah Alias. Menarik? ya, selogik tajuknya. Begitulah cerita di dalamnya..
Bagi wanie, buku ini menerangkan kita bagaimana untuk melakar cinta yang diredhai, sudah tentu jawapannya seperti yang disangkakan iaitu cinta yang disaksikan ijab dan kabulnya, bukannya cinta remaja masa kini  yang tiada hala tuju. Jadi, cinta juga perlu berkompas supaya kita tidak terkapai-kapai.

Sesungguhnya, beruntunglah seseorang itu jika cintanya diberi dan juga diperoleh dari insan yang sememangnya layak dan halal untuknya. Lebih-lebih lagi cinta itu belum pernah dicemari atau dikongsi  kepada orang lain selain yang halal..Dan ianya disandarkan pada keredhaan Allah..

haa..ada yang menguntum senyum tu..:)

Antara yang menarik hati yang nak wanie kongsi di sini ialah tentang bagaimana hendak mempersiapkan diri kita sebelum ke alam rumah tangga, iaitu cinta yang diredhai..ye la, sekarangkan masih awal dan baru saja nak masuk alam pekerjaan dan kewangan pun belum stabil. Perasaan ingin cepat mengadakan majlis walimah tu ada juga, tapi banyak lagi yang perlu disiapkan..hmm..sebelum itu, ada caranya untuk kita selalu dekatkan diri kepadaNya. Ada 5 asas yang boleh kita sematkan di hati dan pelajarinya untuk persediaan diri sendiri. Suka wanie kongsikan di sini antara intipati yang ada dalam buku tersebut..


Apa ya?
1. perbaiki kelemahan diri dari aspek pengurusan dan pengetahuan am. contohnya berkaitan kewangan dan bagaimana menguruskannya dan lain-lain.

2. memperbetulkan bacaan Al-Quran dan memahami terjemahannya.

3. memperbanyakkan pengetahuan tentang sunnah Nabi Muhammad. Ini kerana, rasulullah saw adalah contoh manusia terbaik yang boleh diteladani.

4. menguasai hukum fardu ain terutamanya dalam bab bersuci.

5. mempelajari batasan halal dan haram dalam pencarian rezeki.

Semoga kita sentiasa mendapat kebahagiaan yang dicari..Amiin..:)

P/s: Mengapa memperjudikan hidup dengan cinta murahan sedangkan yang asli, jitu dan indah kita juga yang menentukan..(Dr.HM Tuah)

Sunday, October 24, 2010

Entri main-main

Baiklah teman-teman (macam indonesia la pula), Hari tu, alamak, lupa pula tarikhnya, sepupu wanie, fatin menyambut hari lahirnya..ia disambut bersama abangnya juga iaitu fakhrie..kesian fakhrie, hari lahirnya jatuh pada bulan puasa, jadi tak ada orang sambut dengan kek pun...ehehe..jadi, buat untuk dua-dua sekali lah kali ni..

Happy birthday my sweet cousins..:)


Sambil menunggu kek sampai..

Oh ya, hari tu wanie ada 'upload' gambar anak sepupu wanie si Dayana kan?Ha..ni gambar dia lagi..cak!


Sedang memerhati..

Itulah saja entri main-main hari ni...

ya? apa? perkembangan terbaru wanie? hee...sekarang ni wanie dah join 'membership' Watsons..
tak percaya?

tengok ni:

-



-



-




-




siap ada kad lagi..:p

Nak tau lebih lanjut, layarilah www.watsons.com.my

Friday, October 22, 2010

KMNS dihatiku..

Selamat hari jumaat semua..penghulu segala hari..
Jadi, sudah ada rancangan hari ni? Di kelantan, hari ni hari minggu..mesti ada yang nak keluar jalan-jalan, makan-makan, ziarah menziarahi, ataupun nak duduk berehat di rumah saja. Terpulanglah kepada individu..

Semalam, wanie ada buka 'folder' gambar-gambar sewaktu di matrikulasi dulu, Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan di Kuala Pilah..Alahai, rindunya zaman tu..walaupun ia tak lah menyimpan banyak kenangan kerana sekejap je di matrikulasi, 1 tahun je, tetapi, memori tu tetap diingati..
Mana taknya, waktu tu la wanie pertama kali tinggal di asrama..fuyoo..cabarannya sungguh besar..

Tetapi, dengan kehadiran rakan-rakan seperjuangan dari sek. naim juga, dapatlah mengubat rasa rindu, 'homesick', dan mengeratkan persahabatn kami sehingga sekarang..

What a wonderful moment!

Masa tu, wanie dan rakan-rakan belum memiliki kamera digital sendiri. yang ada pun kamera filem (kodak)yang begitu kami jimatkan untuk acara-acara tertentu..alahai, 'budak-budak'nya rasa diriku ini bila menatap gambar-gambar silam..
nak tengok juga?

jom...
nanti anda teka mana satu wanie ya.. :p

Ni adalah praktikum wanie H3P3..ataupun Hayat 3 Praktikum 3

Ni pula antara Naimians yang turut bersama...

Nak bermain bola jaring ni..posing dulu..

Sewaktu acara yang praktikum kami anjurkan..sangat seronok!

Checkpoint wanie dan ain..

Sekarang ni, semua dah ada tanggungjawab masing-masing, yang dah kerja pun ada kot..

ok, cik wanie nak berpantun ni, ewah..

Nasi kerabu nasi dagang,
enak di makan setiap hari.
kalau ada umur yang panjang,
nanti boleh jumpa lagi.

p/s: kredit kepada ain roslan a.k.a ain tulipps untuk gambar-gambar di atas..jasamu dikenang..hee..

Thursday, October 21, 2010

My agar-agar milo..

Selamat pagi encik-encik, cik-cik, kakak, abang, adik dan kawan-kawan...salam ceria di hari khamis..

Semalam wanie ada menggantikan kelas tuisyen untuk pelajar Maahad perempuan di Kota Bharu..Ok juga mengajar mereka..Semuanya nampak bersemangat dan disiplin yang tinggi..Sudah dua kali wanie menggantikan kelas yang sama..ramai juga pelajar sains kat situ.

ehm, tak nak la cerita pasal tuisyen..nanti update juga dalam 'ilham-ilmu'..

 Oh ya, dua hari lepas, wanie ada membuat agar-agar..hee..maklumlah, resepi agar-agar ni senang nak buat..tambahan pula, wanie memang suka makan.

Namanya 'agar-agar milo'..Ada juga wanie ubah sikit dengan cara penyediaannya..

Bila makan sejuk-sejuk, uuhh...sedapnya..

Tambahan pula, cuaca di waktu tengahari memang panas terik semalam..Alhamdulillah, dapat la dikongsikan dengan keluarga..

haa..ni la rupanya agar-agar milo cik wanie..nak rasa? cuba sendiri resepi ni ya..

oh ya, nak resepi? jangan segan untuk hubungi wanie melalui emel ni:
wanie_dhiya87@ yahoo.com

OK..semoga berjumpa lagi dengan pelbagai tips, cerita dan idea...daa, mohon permisi..:)

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget