sayyidul istighfar



Wednesday, November 3, 2010

Makeup simple pun boleh..

Orang kata 'makeup' ini tak perlu..Ada yang mengatakan makeup menutup kecantikan semulajadi. Ada juga menyatakan penggunaan makeup akan merosakkan kulit..dan tidak kurang hebatnya yang begitu memandang sinis orang yang menggunakan makeup.


YA, memang benar tanggapan itu...TAPI lebih tepat untuk yang bermekap tebal dan berlebihan..


hmm..meh sini cik wanie nak habaq mai..ehee..

Bagi wanie, penggunaan makeup perlu tetapi jangan sampai keterlaluan..bak kata kak bedah,
'over la mak aih..'


Pernah tak anda jumpa orang yang pucat lesu, tak bermaya..? bukan mereka sakit ataupun ada masalah yang menyebabkan mereka begitu..tapi, sengaja membiarkan wajah pucat dan kusam. Mungkin tiada siapa menegur mereka, ataupun dek kerana terlalu sibuk menguruskan banyak kerja, tidak sempat memikirkan soal itu..


alahai..jangan begitu kakak-kakak, adik-adik..oleskan sikit gincu lembut di bibir, akan menceriakan wajah anda insyaAllah..bukan beerti anda mesti dirias dan disolek tebal semacam tu..oh, wanie pun takut tengok..Tapi, hanya untuk menaikkan seri wajah..tak rugi pun, malah anda akan membuatkan keceriaan dan senyuman hari itu pasti menawan.
Bagi mereka yang sudah berkawin, sudah menjadi tanggungjawab seorang isteri untuk mencantikkan diri mereka buat suami tercinta..dapat pahala yang sangat besar dari Allah..subhanaAllah..untungnya..
 
Tapi...
bila bercakap pasal bersolek ni, apa je yang dikatakan simple dan tak berlebihan?


ooh yang itu..senang saja..oleskan makeup ke wajah, tapi tidak merubah wajah asli kita (termasuk warna kulit asal). penggunaannya pula dalam kuantiti yang dirasakan dapat membuatkan wajah kelihatan 'segar', dan yang penting, kita yakin dengan penampilan itu. uhh..keyakinan itu penting..


Setuju?


haa..wanie ada petuanya..nak kongsi?jeng, jeng,jeng..

"BSY"
'bersih, semulajadi, yakin'
seperti daisy: bersih,semulajadi, yakin



Bagi wanie, bahan yang asas yang mesti ada ialah bedak asas, eyeliner, blusher dan lip balm/lipstick. Yang lain-lain tu, ikut kesesuaian..

Contohnya:

1. Selepas membersih, menyegar dan melembapkan wajah, kalau nak mulakan solekan, letaklah sedikit bedak asas supaya wajah nampak lebih licin.Jangan terlalu banyak..alamak...nanti kulit muka jadi lebih putih dari tangan pula..:p

2. Gariskan mata dengan eyeliner (hitam/coklat) secara tipis di bingkai kelopak mata bahagian atas dan bawah. Bagi yang baru mula dalam penggunaan eyeliner, wanie cadangkan guna yang 'pensel'. Kalau dah biasa, boleh je guna jenis apa-apa pun.Wanie lebih suka menggunakan yang tidak kalis air sebab senang ditanggalkan.


3. Layangkan pemerah pipi a.k.a blusher ke pipi..pilihan warna berdasarkan warna kulit wajah..haa..yang kat sini perlu pandai letak, nanti jadi macam encik 'badut' pula..masalah tu..



4. Oleskan lipbalm/ lipice/ lipstick secara lembut.Sebelum memakai gincu, eloklah menggunakan lip balm dahulu supaya bibir lembap dan sekata.


Biarkan solekan tampak semulajadi dengan hanya beberapa alat makeup saja..Jadi, tak nampak 'over'kan..malah, kalau kena caranya, nampak manis gitu..
yang penting, kena selalu pastikan wajah bersih sebelum dan selepas solekan, tampak natural dan kita yakin dengannya..insyaAllah..

Oh ya, jangan lupa untuk membersihkan wajah sebersihnya sebelum tidur sebab kulit kita pun perlu berehat waktu tu..




Walauapapun, semestinya kita mempunyai pendirian berbeza tentang sesuatu perkara. Jangan sampai kita terikut-ikut dengan stail dan cara gaya orang lain padahal ia tak kena dengan kita.
Jikalau dikritik, terimalah ia dengan minda terbuka..dan jangan berdiam diri saja, lakukan sesuatu untuk berubah ke arah kebaikan..


haa..lagi satu..sebenarnya, kecantikan itu terletak dari dalam..orang yang bersih hatinya akan selalu nampak tenang, segar, berseri dan sejuk mata memandang..insyaAllah..


hmm hmm...nak lagi petua? tunggu entri akan datang...
bila?
 wallahua'lam..:)

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget