sayyidul istighfar



Tuesday, September 11, 2012

Penuhi masa luangmu..

Salam bahagia buat semua..
Hari ini merupakan hari ke-28 wanie berpantang..masih berdisiplin dalam menjaga pemakanan. Bimbang Baby Dhiya yang terkesan. Mana taknya, masih takut dengan apa yang berlaku pada minggu pertama berpantang, wanie makan roti, banyak la juga sebab roti antara salah satu makanan utama wanie sebelum ini. huh, malam tu Dhiya tak dapat tidur (ibu, ayah dan wan sekali tak tido ) dan asyik menangis kerana perutnya kembung (colic). Wanie tanya Dr tempat bersalin hari tu, Dr cakap dalam roti ada yis, sebab tu ia menyebabkannya kembung.

Tapi ia tak memberi kesan kepada mereka yang tak alah..lain orang lain kesan terhadap sesuatu makanan tu kan..hm, alahai..kesian anak ibu..tak nak sentuh roti pun dalam masa pantang ni..
Tapi mama kata, insyaAllah lepas berpantang, boleh cuba makan sikit-sikit..

Oh ya, sewaktu berpantang ni, wanie akan cuba menjaga kesihatan dan kecantikan diri sebaiknya. ini lah masa yang sesuai untuk memanjakan diri. Berpantang bagi wanie bukan bermakna kita tidak boleh buat semua kerja, asyik baring saja. Bagi wanie, waktu 'cuti panjang' sebeginilah boleh kita gunakan untuk memanjakan diri dan membuat perkara yang berfaedah.
 (Badan perlu rasa sihat dan bertenaga la kan).

Antara yang boleh dilakukan ialah:

a) 'Spa' sendiri di rumah. Apabila si manja sudah lena tu, ambil la masa ni untuk membelai diri kita pula. Boleh buat masker muka, (nantikan entri yang menunjukkan cara-cara menyediakan masker dengan bahan semulajadi) skrub badan, bertungku, berurut dan sebagainya.

b) Belajar menjahit. Sekadar belajar jahitan asas tiada masalah bagi wanie. Ini untuk menambah pengetahuan dan kemahiran kewanitaan kita. Kalau yang sudah mahir tu, boleh cuba menjahit baju untuk anak-anak pula.

c) Membaca buku dan majalah yang berinformasi. Haa..ini memang tidak boleh dipisahkan dari wanie. MEMBACA. boleh dikatakan, setiap kali keluar, wanie akan membeli buku-buku/ majalah baru untuk dibaca di masa lapang. Ia penting, walaupun dalam berpantang, ilmu mesti selalu di 'update'.

d) Membalas emel dan komen rakan-rakan di facebook. Sebelum ni, memang malas nak mengadap laptop semata-mata untuk ber 'facebook'. Tapi, bila ada waktu terluang ni, apa salahnya bertanya khabar mereka yang sudah lama tidak dihubungi dek kerana sibuk bekerja..

e) Melengkapkan ilmu pengetahuan berkenaan dengan keibubapaan. Seperti wanie yang baru pertama kali bergelar ibu ni, pelbagai persoalan yang ada di fikiran, Alhamdulillah selain keluarga yang banyak membantu, wanie selalu juga mencari pelbagai info di internet..ya, ia sungguh membantu!!


ok..itu saja entri kali ni...baby Dhiya dah bangun..hee..

p/s: oh ya, wanie sudah beli storage bottle for breastmilk, brand Bumble Bee...comel..:)

Saturday, September 8, 2012

Cabaran Breastfeeding

Assalamualaikum wbt..
Hari ini merupakan hari yang ke-25 wanie berpantang dan baby Dhiya juga sudah berumur 25 hari..Hari ini wanie nak ceritakan cabaran untuk menyusukan baby. Maksud wanie menyusu badan a.k.a breastfeeding. memang sebelum melahirkan anak sulung, wanie berniat untuk menyusukan Dhiya dengan susu badan sepenuhnya, tak kisahlah secara esklusif ataupun tak..janji susu ibu..
setelah dhiya dilahirkan..memang wanie bagi breast milk..tetapi macam ibu-ibu muda yang lain, susu wanie tak banyak, tapi wanie rasa cukup la untuk perut baby yang kecil.

Sewaktu wanie kecil dahulu pun, mama menyusukan wanie (BF) dan perbezaannya amat ketara dari segi kasih sayang, perasaan antara ibu dan anak sangat kuat antara mama dan wanie..itulah antara kelebihan menyusu secara BF .
Wanie ingin terus menyusukan Dhiya dengan susu ibu dan sekarang ni wanie sudah mula melatih diri untuk pam susu. insyaAllah nak sediakan stok susu untuk Dhiya bila wanie tinggalkannya sekejap untuk membeli keperluan mahupun pada masa kecemasan. 

Sekarang, wanie tengah survey jenis botol susu untuk menyimpan susu perahan. 
wanie harap sangat Dhiya dapat minum susu menggunakan puting sebab 2,3 hari kebelakangan ini, Dhiya sedikit meragam dan tidak mahu menggunakan puting sehingga menyebabkannya menangis dengan kuat...haizz...anak ibu...

Baby Dhiya Days 25..
Dalam menyusu badan, banyak cabaran yang ada. Antaranya..:

1. Cabaran dari segi emosi si ibu waktu berpantang
2. Kurang maklumat berkenaan dengan penyusuan susu ibu terutama bagi mereka yang pertama kali  bersalin
3. Dikelilingi mereka yang kurang menyokong BF
4. Kurang mendapat sokongan orang lain 

Hmm...bagi wanie semangat yang tinggi untuk BF baby insyaAllah akan mengatasi semua kelemahan itu...Pernah lewat tidur dek kerana bersemangat mencari maklumat untuk baby sehingga terlupa masa yang berlalu...okay..ayuh, BF your baby...

sekian..daa..

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget