sayyidul istighfar



Monday, October 25, 2010

Cinta berkompas..

Wanie mengucapkan selamat datang buat mereka yang baru membuka bintang hati ini, baru berjinak-jinak orang kata..hee..eh, ni bukan merpati tau. :p.
Sudah lama wanie tidak memuatkan entri yang berunsurkan ilmiah melalui pembacaan dan pengalaman sendiri. ah, maklumlah seminggu dua ni asyik sibuk dengan aktiviti bersama keluarga. kena upload gambar dan mengabadikannya dalam blog kesayangan ni juga..ye la, ada juga yang suruh upload kan via blog..lebih jelas dan bersifat peribadi sikit..hmm..mungkin..

Oh ya, alhamdulillah..beberapa bulan yang lepas (dah lama da..) wanie sudah pun menghabiskan pembacaan buku terbitan 'rijal media' sebelum pulang ke rumah setelah tamat belajar. hm, lagipun, tidaklah tebal sangat, 114 muka surat saja..tajuknya? hmm.."Kompas Cinta". Penulisnya A.Ubaidillah Alias. Menarik? ya, selogik tajuknya. Begitulah cerita di dalamnya..
Bagi wanie, buku ini menerangkan kita bagaimana untuk melakar cinta yang diredhai, sudah tentu jawapannya seperti yang disangkakan iaitu cinta yang disaksikan ijab dan kabulnya, bukannya cinta remaja masa kini  yang tiada hala tuju. Jadi, cinta juga perlu berkompas supaya kita tidak terkapai-kapai.

Sesungguhnya, beruntunglah seseorang itu jika cintanya diberi dan juga diperoleh dari insan yang sememangnya layak dan halal untuknya. Lebih-lebih lagi cinta itu belum pernah dicemari atau dikongsi  kepada orang lain selain yang halal..Dan ianya disandarkan pada keredhaan Allah..

haa..ada yang menguntum senyum tu..:)

Antara yang menarik hati yang nak wanie kongsi di sini ialah tentang bagaimana hendak mempersiapkan diri kita sebelum ke alam rumah tangga, iaitu cinta yang diredhai..ye la, sekarangkan masih awal dan baru saja nak masuk alam pekerjaan dan kewangan pun belum stabil. Perasaan ingin cepat mengadakan majlis walimah tu ada juga, tapi banyak lagi yang perlu disiapkan..hmm..sebelum itu, ada caranya untuk kita selalu dekatkan diri kepadaNya. Ada 5 asas yang boleh kita sematkan di hati dan pelajarinya untuk persediaan diri sendiri. Suka wanie kongsikan di sini antara intipati yang ada dalam buku tersebut..


Apa ya?
1. perbaiki kelemahan diri dari aspek pengurusan dan pengetahuan am. contohnya berkaitan kewangan dan bagaimana menguruskannya dan lain-lain.

2. memperbetulkan bacaan Al-Quran dan memahami terjemahannya.

3. memperbanyakkan pengetahuan tentang sunnah Nabi Muhammad. Ini kerana, rasulullah saw adalah contoh manusia terbaik yang boleh diteladani.

4. menguasai hukum fardu ain terutamanya dalam bab bersuci.

5. mempelajari batasan halal dan haram dalam pencarian rezeki.

Semoga kita sentiasa mendapat kebahagiaan yang dicari..Amiin..:)

P/s: Mengapa memperjudikan hidup dengan cinta murahan sedangkan yang asli, jitu dan indah kita juga yang menentukan..(Dr.HM Tuah)

2 comments:

Anonymous said...

5 asas yang terbaek, harus follow

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

yes..absolutely..insyaAllah..:)

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget