sayyidul istighfar



Friday, October 15, 2010

Dosa gugur daripada celahan jari..

Nampaknya malam masih muda..belum rasa nak tidur..
haa..apa kata wanie kongsikan sesuatu di sini..ala..macam biasa la kan, kalau tak nak berkongsi, tak payah ada blog..hee..kidding.

Sudah solat isyak semuanya (yang beragama islam)? harap kalau sudah solat, masih kekal wuduknya..
issh..tak tahan la wuduk lama-lama..ada je gangguan..
hmm..kalau boleh usahakan, cuba lah sentiasa berwuduk ya, supaya hati akan menjadi semakin tenang dan berada di dalam keredhaan Allah sentiasa, insyaAllah..

wuduk yang sempurna memberikan kenikmatan dalam beribadah

Ok..memandangkan cakap pasal wuduk, wanie nak kongsi sikit la pasal wuduk ni kan..
Bunyi macam mudah je kan, tapi banyak fadilat dan keistimewaan orang yang mengambil air sembahyang dengan tertib dan penuh kesungguhan..

Ya..ada hadis Rasulullah yang mengatakan:

"sesiapa yang berwuduk dan dalam melakukan wuduknya itu dia berserah semata-mata hanya kepada Allah, lalu dia pula mematuhi segala rukun tertibnya yang betul, maka nescaya akan keluarlah segala dosa-dosanya daripada seluruh jasad hatta dosa yang ada tersangkut pada celah kukunya pun akan mengalir jatuh bersama air wuduk itu."
 hadis ini riwayat Muslim dan Al-Nasai'.

SubhanaAllah..begiru hebat orang yang menjaga kesempurnaan wuduknya kan?Bayangkan dosa-dosa kita boleh keluar macam tu je...takkan tak nak dihilangkan dosa? sungguh mudah ni..
Jadi, jangan lah kita terburu-buru sampai tidak sempurna terkena air ketika mengambil wuduk..
Tahukah para pembaca sekalian, sempurnanya wuduk boleh menyumbang kepada khusyuknya solat kita, insyaAllah...

ok..di sini juga, wanie sertakan doa selepas mengambil wuduk..jangan lupa amalkannya ok..


Jangan malas-malas ya..

p/s: gambar dari google

1 comments:

Badio Sulaiman said...

baiklah.. hmm, blh x cek video kt blog saya yg baru ni n yg iwan fals dulu tu berfungsi x? sb USM blok internet byk sgt so saya xsure org luar USM dpt tgk x.. thanks :)

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget