sayyidul istighfar



Wednesday, October 27, 2010

Ya, boleh saya bantu?

Kempen kesedaran tentang budi bahasa ada baiknya. Rakyat malaysia tentunya lebih bagus dari segi kesopanan, etika mahupun nilai.
Tapi masih ada yang lokek dari segi cara berkomunikasi dengan masyarakat, seolah-olah tidak tahu cara yang sepatutnya untuk mereka berhubung.

Terutamanya yang bekerja di kaunter-kaunter pembayaran, kedai francais dan juga kaunter pertanyaan. Wanie pernah berhadapan dengan golongan yang seakan-akan terpaksa untuk bercakap.

Hari tu, wanie menemani sahabat ke pusat kesihatan dan kecantikan yang terkenal dan barangannya pula agak mahal la kan..Pada mulanya, wanie terpesona dengan hiasan dalaman kedai, tapi..cara layanan jurujual di situ 'kureng sikit'..Sepatutnya, perlu lebih bersemangat melayan sahabat wanie yang memang bersungguh-sungguh mahu membeli produk yang syarikat itu banggakan, harganya pun hmm..boleh tahan. Ni tak, macam dia pula yang datang untuk membeli..huu..alahai cik kak ni...
Begitu juga dengan kaunter restoran francais..Anda bukan sahaja perlu bertanya dan mengira jumlah pembelian dari pelanggan, anda juga perlu melayan pertanyaan pelanggan..Ni tak, kalau tanya lebih sikit, mula tunjuk muka tak puas hati..alahai..tak sopan langsung la.
Jangan macam ni. Kita tak rugi sikit pun kalau menceriakan dan menyenangkan hati orang yang berurusan dengan kita. Bukankah itu juga dikira kebaikan? tak nak kebaikan ke? Lebih-lebih lagi, pelanggan tu ada dari golongan warga emas dan juga kanak-kanak yang mungkin kurang faham untuk bertanya. haa..kalau asyik 'buat muka' saja, macam mana lah pelanggan anda nanti..
Mungkin banyak lagi yang mereka perlu pelajari tentang cara berkomunikasi..jangan malas buka buku, guna nasihat orang lain dan praktikkannya.

Di sini, wanie suka ingatkan diri sendiri dan juga pembaca yang sudah bekerja yang kita kerja ni berbayar..orang bayar kita kan, jadi cubalah usahakan sebaik mungkin untuk bekerja bersungguh-sungguh. Jangan fikir kerja anda senang, anda buat macam tu sahaja. Tak baiklah macam tu. Walau apapun kerja (yang halal) ia mempunyai tanggungjawab yang mesti dilakukan sebaiknya baik yang sekecil-kecil kerja sehinggalah setinggi-tinggi jawatan. 

Ni ada pantun sikit:


Ramai orang suka kamera,
Sony ada Nikon pun ada,
budi bahasa cara gaya anda,
amalkan ia setiap masa 

2 comments:

Badio Sulaiman said...

salah pantun tu, ni sy perbaiki sikit ya;

ramai orang suka kamera,
sony ada nikon pun ada,
budi bahasa tak perlu terjaga,
asal ada kamera utk bergaya

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

Budi bahasa perlu ada utk pujuk org belikan kamera..:p kalau x, melepas la..

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget