sayyidul istighfar



Saturday, October 9, 2010

Pokok perempuan

“Dan siapakah yang lebih baik ucapannya daripada orang yang berdakwah kepada Allah dan beramal soleh dan dia mengatakan: Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri (Islam).”
 (At-Taghabun:16)

 
Ambillah contoh dari pohon semalu..pohon semalu? ya..pernah tengok tak?
ok..tak pe..wanie tunjuk ya..

haa..ni lah pohon semalu..nama saintifiknya mimosa pudica..

Sewaktu berjalan-jalan di kampung abah semalam, wanie terpandang pokok-pokok semalu yang bertaburan di tepi jalan..apa lagi, kalau nampak je pokok yang unik bagi wanie ni, terus je nak sentuh..nak tengok 'aksi' yang memang mengagumkan wanie sejak pertama kali melihat pokok ini..Subhanallah..

Inilah pokok perempuan! eh..bukannya bunga ros, bunga melor dan lain-lain bunga yang wangi ke diibaratkan sebagai perempuan?
ya, memang lah..tapi itu untuk menunjukkan kecantikannya..

Wanita solehah ibarat pohon semalu..menguncup apabila disentuh..malu bila didekati, melindungi tubuhnya..Ia bukannya tidak cantik, malah kerana kecantikan itulah dia berusaha untuk menutupinya..

Pokok pun tau untuk malu..malah, menjelang waktu senja, ia akan turut menguncup..ibarat isyarat kepada wanita supaya pulang ke rumah, memelihara kehormatan diri..

ya, kita boleh 'berguru' dengan sifatnya itu untuk cuba memperbaiki diri ke arah lebih baik..insyaAllah..moga dipermudahkan urusan..

p/s: jaga-jaga, pokok semalu ada duri. kalau mencabutnya dengan rakus, akan dapat kesakitan nanti pada orang yang memetiknya..

2 comments:

Anonymous said...

:)

Anonymous said...

keep on blogging dear..:)

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget