sayyidul istighfar



Tuesday, January 26, 2010

Gula-gula untuk abang..

"ahaa..betul!" itulah kata-kata yang terkeluar apabila wanie baca cerita yang dikarang oleh Sis Zabrina..nak tahu tentang apa? tentang kasih sayang..ehehe..eh ini bukan cerpen lagi tau..ini cerita betul..
Hmm..hari itu, oleh sebab ada hal yang tidak dapat dielakkan di tempat kerja, Pak Su ( bapa saudara) meminta tolong abah wanie menjemput anaknya, merangkap sepupu wanie di tadika, berdekatan dengan rumah saja..Fakhrie, selalu disebut juga di blog ini..memang comel selain petah berbicara..maka, abah wanie yang cuti pada hari itu pun pergi la menjemput anak saudaranya dari 'Tadika Iman' itu..Dalam perjalanan pulang, Fakhrie meminta abah wanie berhenti di sebuah kedai runcit 24 jam berdekatan dengan rumah kami. Abah wanie mengikut saja lah permintaan si cilik itu..Lagipun, sepupu wanie yang juga dipanggil 'ayie' ni memang mesra dengan abah wanie..alahai, tak boleh tengok kedai, mesti nak beli sesuatu..gula-gula, aiskrim, keropok, mainan pun pernah dibelinya di situ..ha2..Dia bertanya pada abah wanie boleh tak dia nak beli gula-gula yang dia suka tu..Abah wanie kata, ambil je yang berkenan, lepas tu pergi bayar..Tetapi, belum sempat sampai di kaunter pembayaran, dia bertanya lagi:
 "ayah su, boleh tak ayie nak beli gula-gula ni untuk abang long juga?"...
Abah wanie tersenyum dan mengangguk tanda  tidak menghampakan hati anak saudaranya, maka mereka ke kaunter pembayaran dengan beberapa gula-gula yang dipilih. Seketika pulang ke  rumah, abah menceritakan gelagat fakhrie yang sememangnya selalu membuatkan kami ketawa..sambil tergelak dengan keletah fakhrie, wanie terfikir sesuatu..


Anda juga terfikir sesuatu? Apa yang wanie nak cerita  di sini ialah, budak kecil 6 tahun boleh bertanyakan soalan itu dan berfikiran sebegitu..betapa dia mengingati abangnya di rumah..betapa dia mahu mengembirakan hati adik beradiknya yang menantinya di rumah..betapa dia tidak mahu mengecewakan perasaan adik beradiknya yang mungkin akan bertanyakan soalan seperti " ada gula-gula untuk abang tak?"  apabila melihat dia menikmati gula-gula itu...hmm, begitu lah kasih sayang antara keluarga perlu dipupuk dari kecil supaya mereka tahu kepentingan berkeluarga..bukan suatu benda yang besar pun kan, tapi ramai yang melupakannya.."eleh, setakat gula-gula boleh beli sendiri la.." huh, itu adalah kata-kata dari mereka yang tidak pandai menjaga hati dan perasaan adik-beradik dan ahli keluarga lain..bukan soal duit yang dikhuatirkan, tapi ikatan antara hati perlu diutamakan..bila besar nanti, insyaAllah, perasaan saling mengingati sebegini akan kekal..
hmm..teringat pula kata-kata dari watak winnie the pooh iaitu:
"A little consideration, a little thought for others, makes all the difference."

Tahukah anda salah satu cara untuk menjauhkan diri dari api neraka seterusnya mendekatkan kita dengan syurga kelak? Selain tidak mempersekutukan Allah, sembahyang 5 waktu dan membayar zakat, caranya ialah menguatkan/menggalakkan ikatan antara ahli keluarga. Tidak terujakah kita bila mendengar hadis Rasullullah ini? dengan memperteguhkan ikatan antara keluarga, menyenangkan hati mereka dan berbuat baik kepada mereka dapat menghindarkan diri kita dari api neraka..subhanAllah..

Jadi, ia mudah bukan? ya..nak seribu daya tak hendak seribu dalih..hm, berbuat baik pada adik beradik ni bukan hanya dengan membelikan barang berharga untuk mereka, kalau tinggal serumah tu, boleh juga tolong mengemaskan bilik mereka, tolong menyediakan sarapan, tolong mengajar mereka membuat kerja sekolah atau hadiahkan senyuman untuk mereka pun boleh..alah, tak rugi kan? dapat pahala gitu..yang berjauhan, janganlah malas-malas taip mesej dan telefon kakak, abang, adik tu ya untuk bertanya khabar..paling tidak pun, jangan lupa mendoakan mereka..kalau tak boleh buat semua, jangan tinggal semua..
oh ya, bila kita berbaik-baik dengan adik beradik, ibu bapa kita juga akan sejuk hati kan..waah..lagi banyak pahala kita dapat di samping kebahagiaan berkeluarga..apa lagi yang diminta selain kebahagiaan kan? jadi, cepat, telefon atau SMS mereka sekarang..

p/s: Love my kin..absolutely! :)

4 comments:

motivation Hijacked said...

Tapi kn kalau sy, sy xnk minta utk adikberadik, sb sy xnk diaorg rongak gigi atau kn kencing manis, jd biarlah sy je menanggung derita mkn gula2 tu

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

ish3..ok2..beli je ipod sorang satu ya..peace..

Anonymous said...

haaha....ipod????bestnye klu dpt gk..heee..btl2..bila balik uma je kakak akan jd "mangsa" adik2...sbb, adk2 ak cari2 dlm beg apa akak bwk balik kali ni...cm2 la aina..heee...and i think all sister outhere too..=)

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

yes...and its very wonderful when seeing their glittering faces..hee..can't wait to balik kampung..hu3..

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget