sayyidul istighfar



Friday, May 28, 2010

saya mahu buah yang masak ranum..

 Salam pembaca sekalian..jam baru menunjukkan 11.30 pm..masih awal untuk melelapkan mata..jadi, ayuh wanie, taip sesuatu..ehehe..tengah taip la ni kan..:)
Pantas sahaja jari ini membuka fail koleksi gambar..ooh..baru wanie teringat akan gambar yang sudah lama wanie simpan untuk tatapan..bagus juga gambar ni..jadi, apa kata wanie berkongsi dengan para pembaca bintang hati..tak rugi pun kan..

jeng..jeng..jeng..

Perihal sebatang pokok nan rendang sarat dengan buah yang sedang masak ranum..akarnya sihat di bawah menunjukkan betapa pokok itu mempunyai tumbesaran yang hebat...
Yang menjadi terujanya ialah apabila kita boleh jadikan pokok yang sebegitu bagus dan baik bakanya sebagai panduan dan analogi dalam kehidupan kita...

Jika kita mempunyai amalan yang lengkap, baik budi pekerti, menunaikan kewajipan, melaksanakan ibadah wajib dan mencantikkannya dengan ibadah sunat..apa yang kita akan jadi?

Ya..anda betul.
Kita akan jadi manusia yang baik, sihat akal fikiran, waras tindak tanduk dan diredhai Allah..persis pohon yang berbuah ranum itu..

Tetapi, walaupun biji yang kita semai datangnya dari baka yang sangat baik, buah dari induk yang bagus..namun, kita tak siramnya, tak jaga pertumbuhannya, kita bagi baja yang tidak sesuai..apa yang akan jadi pada pokok kita tu?

Ya, anda betul lagi. he..
Pokok itu tak akan tumbuh seperti yang kita harapkan..
Jadi, janganlah kita biarkan biji yang bagus itu bercambah dengan tidak sepertinya, buah dimakan ulat, daun menguning, akar yang sukar memanjang, dahan yang rapuh serta terbantut..aduhai..

Wanie tidak mahu membiarkan biji yang wanie ada tumbuh tanpa penjagaan yang rapi dan betul..tetapi, memang wanie akui agak sukar untuk selalu memberikan yang terbaik, tapi usaha perlu ada dan disertai tawakal pada Allah..
Anda pun begitu kan?
Oleh itu, jom kita menjaganya dengan baik dan kita akan menikmati hasilnya yang dinantikan suatu hari nanti..insyaAllah..amiin..

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget