sayyidul istighfar



Thursday, May 6, 2010

Ubah la sikit ya!



Alhamdulillah..tadi nenek wanie sudah selamat dalam pembedahan kecilnya iaitu jahitan di lutut beliau..insyaAllah, semoga nenek cepat sembuh! tak sabar nak tengok nenek wanie dapat berjalan tanpa rasa sakit di lutut beliau..ye la, sudah lama tidak jalan-jalan bersama..

hmm..nenek untung, ada mama, abah dan pak su untuk menjaganya dengan rapi..hu, semoga Allah memberikan kebahagiaan buat mereka yang berbakti kepada orang tua..wanie teringat rancangan 'Tanyalah ustaz' di TV9 bulan lepas yang mengupas isu berkaitan prihatin terhadap ibu bapa..oh ya, wanie masih ingat yang ustaz tu cakap, kalau seseorang itu berbakti kepada bapanya dengan bersungguh-sungguh dan ikhlas, dia sebenarnya sudah pun mempunyai jalan ke syurga iaitu pintu syurga..subhanaAllah..jadi, kita hendaklah selalu berbuat baik kepada orang tua ya..jangan tinggikan suara dan berdendam pada mereka..sesungguhnya, berkat senyuman seorang ibu kepada anaknya pun tidak dapat dibalas oleh anak, apatah lagi hendak membalas jasa-jasa mereka yang lain..fikir-fikirkanlah..

Ada satu cerita wanie nak jadikan pengajaran untuk diri sendiri dan juga para pengunjung bintang hati.Tadi, sewaktu menunggu nenek di wad, wanie tergamam dengan sikap seorang jururawat di situ. Mungkin perangainya sudah begitu, tapi..bagi wanie tidak patutlah dia bersikap sedemikian..
eh, dia buat apa wanie??

hmm..Tanpa rasa bersalah, dia meninggikan suara pada seorang budak lelaki india yang bertanyakan berkenaan ibunya yang membuang air besar(mungkin bertanya cara nak membersihkannya ataupun dia memberitahu jururawat itu tentang ibunya yang sakit telah membuang air besar).
Jururawat itu dengan tegas menyuruh budak itu membersihkan sendiri ibunya sebab itu ibunya!
hmm...kenapa lah akak jururawat itu bersikap sebegitu..haih..

Ok-ok, bagi kita yang tidak mengalami situasi di atas, cuba bayangkan jururawat tersebut berbicara sedemikian di depan kita juga di depan orang ramai, sedangkan kita betul-betul memerlukan bantuan..(sebak rasanya..)..
Alhamdulillah..kalau ada yang buruk, mesti ada yang baik..mujurlah ada nurse yang baik hati di sebelah 'makcik jururawat itu'..arrgh...semoga semua orang yang menunggu pesakit di situ tabah kalau 'deal' dengan jururawat itu..
hello..ubah sikit perangai tu lagi elok..semoga Allah membuka pintu hatinya supaya lebih prihatin terhadap pesakit dan lebih mesra..eh, senyum sikit kak!

p/s: sempat membawa kamera di wad..ehehe..


0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget