sayyidul istighfar



Saturday, May 22, 2010

sayyarati...(keretaku)

Pagi tadi, wanie memandu kereta. mama pun ada sekali, di sebelah..kereta yang wanie pandu milik abah masih terpampang pelekat 'P'..maklumlah belum sampai 2 tahun lagi untuk wanie mendapatkan 'lesen besar'..

Alkisahnya..di sepanjang perjalanan dari Panji ke Jalan Bayam tu, majoriti kereta lain memotong keretaku ini..ooh..betapa kerdilnya..kadang-kadang terfikir juga, nak kata wanie pandu dengan perlahan sangat, tak de pula. sebab mama selalu cakap 'perlahan sikit kak.., jangan laju sangat..' tapi, mereka yang sudah lama memandu tu selalu juga potong..haih..akur sajalah wanie..awak tu 'budak baru' belajar..macam kanak-kanak orang kata..uuhhh..


Yang  wanie nak cerita kat sini.. ok, tak mengapalah mereka nak memotong kereta , tapi agak-agak la..sebabnya, tadi nyaris-nyaris kereta yang memotong itu nak terbabas dengan sebuah lagi kereta arah bertentangan. Tambahan pula kawasan itu berselekoh..alahai..bahaya tuu..

Astaghfirullah..Fuhhh....

Kereta arah bertentangan tadi siap buat lampu 'emergency' lagi..Alhamdulillah..tak ada apa-apa berlaku pada mereka..

Mama selalu berpesan, masa kita memandu ni, kalau terlalai sikit, cepat-cepat istighfar..dan jangan sekali-kali bersifat ego di jalan raya sebab akan merugikan diri..baiklah mamaku, kakak akan ingat pesanan tu, insyaAllah..
Kalau nak tahu, selepas Tok Wan (cikgu sekolah memandu) , mama lah cikgu kedua yang ajar wanie selepas wanie berjaya mendapat lesen..
Mama nak wanie betul-betul biasa dengan keadaan jalan raya dan biar ada beliau di sebelah...sayangnya mama...:) i like!
Terima kasih mama..kali ni, kakak lebih yakin..

Oh ya..wanie sertakan doa menaiki kenderaan..kalau lupa, lekatkan di kereta..jadi, baca doa ni selalu tau..semoga kita sentiasa dilindungi Allah sepanjang perjalanan kita..insyaAllah..
 doanya:

Bismilahirrahmanirrahim...


ok..ready?
brooooommmm.....here we go...!

2 comments:

Anonymous said...

MH: eheh.. mcm mak datin kn bw kereta slow2.. igt2 la tok wan dgn rotannya ms memandu ya

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

mana ada sy bw slow..sederhana la..he.

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget