sayyidul istighfar



Wednesday, May 26, 2010

Surah Pembuka

Salam..semalam wanie tak dapat nak masukkan entri baru di Bintang Hati. Ada masalah dengan sistem WIFI rumah wanie..ni pun wanie online di Kopitiam D'Klasik white coffee bersama kak ngah. tapi tak pe..kali ni wanie nak letak entri baru tentang...tentang..
ok..ok..kita mulakan dari awal..:)

Alhamdulillah..hari ini sungguh baik..rasa bagus bak kata Dr.HM Tuah. Bila setiap hari dimulakan dengan baik, biasanya sepanjang hari akan menjadi bagus. Ye tak? Kali ni, wanie nak cerita tentang kata-kata Allah yang terdapat dalam Al-Quran, iaitu surah Al-Fatihah, surah pembuka..majoriti dari pembaca blog bintang hati ini tentunya sudah mengetahui apa itu surah Al-Fatihah dan kesemua ayatnya sudah pun dibaca dan dihafal dengan betul sebutan dan makhrajnya. insyaAllah..



eh, kejap, ada yang bernama Fatihah tak kat sini? Hee..sedap nama tu.


MAKNANYA?

[1]Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[2]Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
[3]Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[4]Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
[5]Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
[6]Tunjukilah kami jalan yang lurus.
[7]Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

Surah yang mempunyai 7 ayat ini dibaca ketika solat dan ianya salah satu rukun dalam solat. Jadi, kita tidak boleh ambil mudah dengan pembacaannya. Hari tu, wanie ada menonton rancangan Usrah di TV9 yang membicarakan tentang kepentingan Al-Fatihah. Penonton jemputan untuk rancangan itu dihadiri oleh majoritinya ‘saudara baru’ yang masih lagi bersekolah. Alhamdulillah..Allah telah mengurniakan hidayah kepada mereka semenjak kecil lagi..hm, ada seorang pelajar bertanya, “dia seorang saudara baru, sebutan ayat-ayat suci ini masih belum fasih dan tak betul lagi..macam mana kalau macam tu?”

Ustazah yang mengendalikan rancangan itu pun menerangkan bahawa “sesungguhnya Allah itu maha pengasih dan penyayang, DIA bukan nak bagi kesusahan malah suka jika kita berusaha dalam memperbetulkan bacaan itu”. Jadi, kita hendaklah sentiasa berusaha dalam memperbetulkan bacaan. Usaha itu yang Allah pandang. insyaAllah..


Kalau nak difikirkan, kita yang sudah islam sejak lahir ni pun masih kurang tepat dalam tajwidnya, cara bacanya..hm..kena selalu lah baca dan belajar.


Bagi wanie, cuba betulkan dulu bacaan surah-surah dalam solat kita. Contohnya surah Al-Fatihah dan ayat-ayat lazim tu. Betulkan bacaan beserta tahu maknanya amatlah digalakkan. Secara tidak langsung, bila kita tahu makna ayat-ayat yang kita baca, ia dapat menambahkan kekusyukan ketika solat, subhanaAllah..nikmatnya kusyuk dalam solat kan..


Jadi, jangan tangguh-tangguh lagi..mulai hari ini, cuba baca surah-surah yang biasa kita baca tu dengan faham maknanya juga..mudah-mudahan ia salah satu cara kita dalam mengagungkan kebesaran Allah..insyaAllah..


Anda dah mula?


Jom..

3 comments:

Anonymous said...

MH: InsyaAllah kt sama usaha utk belajar ya... Bgsnya entry ni :)

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

ok..quran yg baru beli pn dh ada kan.. ehehe..insyaAllah..:) tq..

Anonymous said...

menarik..:) ---> ur fan

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget