sayyidul istighfar



Sunday, July 18, 2010

Tasty odour fruit, anyone?

Semalam, balik kampung abah lagi..tengok-tengok rumah baru..hmm, ingatkan dapat jumpa si comel cute miut Dayana, tapi..tak dapat sebab ikut datuk dan neneknya ke Cameron Highland..ada kenduri kata pakcik wanie.
Dayana, anak sepupu wanie..kecil lagi..comel sangat..pandai buat banyak gaya pula tu..antaranya gaya 'calling ibu', gaya 'give me 5', gaya 'sujud dalam solat', gaya menari dan macam-macam lagi..alahai..memang geram sangat..
Nanti, kalau ada peluang, wanie letak gambar si cilik ni ya...:)

Oh ya, memandangkan sekarang musim buah-buahan, alhamdulillah..dapat juga wanie rasa buah rambutan yang abah tanam di tepi rumah baru kami dan juga buah durian Ayah Ngah..suka sangat! semua tu buah-buahan kegemaran la katakan, mestilah best. Durian yang isinya kuning, kecil-kecil dan rasanya manis..hmm..memang nikmat..Alhamdulillah..Kalau mama dan abah, suka makan pulut durian, wanie pun suka juga tapi tak banyak sangat lah makan..Durian ni juga sedap dibuat tempoyak, eh..kak kiah..cuba rasa, mesti tambah dua pinggan nasi tu..hehe..

Buah rambutan belum pun masak sepenuhnya, ada juga yang masih kuning, tapi..seronok bila dapat menikmati rezeki dari Allah itu di bawah pokoknya..Sambil memetik, sambil bergambar...

ehehe..adik, apa lagi, snap gambar kakak jap...

Makan rambutan, teringat pula kat kak ngah, dia lah peminat setia rambutan..

Dalam perjalanan pulang ke Kelantan, wanie sempat membaca beberapa helai muka surat dari buku yang wanie beli hari tu..hm, macam ada kena mengena pula..pasal buah-buahan juga..

Penulis bercerita dengan anaknya tentang pokok durian yang tumbuh di tepi sebatang sungai di kampungnya.  Di tepi pokok itu, ada pokok cili..Tapi, walaupun kedudukannya dekat antara satu sama lain dan mendapat nutrien dari tanah yang sama, namun, ia tetap mempunyai buah yang berbeza rasanya kan? rupa bentuk pun berbeza..durian dengan rasa manisnya, cili pula terkenal dengan pedasnya..hmm..Semuanya menunjukkan kebesaran Allah..SubhanaAllah..setiap kejadian ada keistimewaan dan fungsi tertentu dan tidak sia-sia..kan..:)

hmm..oklah, sudah agak lewat..nanti jumpa di entri lain pula ya..daa..:)

p/s: Mudah-mudahan diri ini dapat menjadi anak penyejuk hati keluarga dan juga dikurniakan Allah anak-anak penyejuk hati nanti..insyaAllah..:)

2 comments:

mastura87 said...

salam wanie..
lama dah tak ziarah blog kwn2...hehe
mas pun peminat rambutan..my favor fruit^^
btw, mas mmg teringin sgt nak wat signature mcm yg wanie wat..tlg ajar please!huhu~

salam rindu,
~ cahaya yang terpelihara~

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

salam mas..he2, wanie pun bz update blog sendiri jg..lama jg xziarah blog kwn2..hm, yg signature tu, sng sj..mas masuk je lmn web yg ada kt 'ilham wanie' tu..ada alamat kn? dh masuk, ikut je langkah2 dlm tu.x susah sgt rasanya..:) all the best..:)

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget