sayyidul istighfar



Wednesday, August 25, 2010

Buat ke Tak Buat?

Cuba perhatikan, cuba semak, cuba muhasabah dan cuba renungkan..cuba dan cuba..
eh..wanie ni, berapa banyak cuba daa... :p

Tentu anda semua tak melepaskan peluang menjalankan ibadah solat sunat terawih di tempat anda di bulan yang mulia ini kan..Ye la, siapa yang tak nak pahala yang memang dijanjikan Allah untuk kita..Jadi, jika tiada hal lain yang hendak dibuat, jom kita mengimarahkan rumah Allah dengan solat terawih berjemaah..

Kali ini, wanie bukan nak bercerita tentang apa itu solat sunat terawih, mesti anda dah tahu kan, insyaAllah..

Hari tu, wanie ada terfikir untuk membuat entri pasal 'check list'..eh, bukan Cik Jah, bukan check list pasal makanan kegemaran ataupun artis paling popular Malaysia..Ini pasal checklist perkara yang ada buat atau tidak buat sewaktu berada di masjid..
Sebenarnya, ia bukan dikhususkan pada bulan puasa saja, tetapi untuk setiap kali kita ke masjid ya..

Teruskan perhatian dan pandangan anda..
-
-
-

[ ] Sewaktu hendak memasuki dan keluar dari masjid, ada baca doa tak..? eh, nak baca doa apa ya? hmm..doa masuk masjid biasanya ada diletakkan/ digantung di atas pintu masuk dewan solat..
Tak apa, wanie ada sertakan di sini:


 
[ ]Handset anda di 'silent' kan atau hanya membiarkannya..? Amat mengganggu para jemaah jika waktu sedang solat, telefon berdering..ditambah lagi 'ringtone' yang diguna ialah Lady Gaga a.k.a Hollywood mahupun Bollywood  punya lagu..adehh..

[ ] Anda suka bercakap bersembang di dalam masjid..? eh, cik jah, bukan bersembang pasal agama, tapi pasal rancangan saluran Astro mana nak tengok lepas ni..hm, nak bercakap tu boleh, tapi janganlah sampai lupa yang kita berada di masjid/ surau kan..

[ ] Sewaktu Imam nak habis baca Al-fatihah, baru anda bangun untuk berniat solat. hmm..kalau tiada sebab yang memerlukan anda buat begitu, kurang praktis lah anda berbuat demikian..Sepatutnya, kita kena menyertai imam dari awal sampai akhir solat kan..Jangan disebabkan ingin mempercepatkan berdiri dalam solat anda, bacaan Al Fatihah bersama imam tidak diambil endah..

[ ] Melintas di hadapan orang sedang bersolat..Kalau masih ada laluan/ ruang untuk anda lalu, lagi smart anda tidak melalui di hadapan orang yang sedang bersolat..Jadi, tengok-tengok lah sekeliling anda..

[ ] Tidak merapatkan saf..Ini penting. Sebagai umat islam. kita amat kelihatan bersatu jika merapatkan saf sewaktu bersolat, menyentuh bahu ke bahu..

Ok lah, setakat ini dahulu..Semoga dapat dijadikan panduan untuk diri wanie sendiri dan para sahabat..nanti ada lagi entri yang menarik khas untuk pembaca setia Bintang hati..Selamat beribadah dalam keadaan selesa dan mendapat keberkatan..insyaAllah..semoga ada manfaatnya..! :)


Kenangan 'family trip' ke Masjid Kristal, Kuala Terengganu..Cantiknya masjid di negara kita...

p/s: ooh..hari ini sudah pun 15 Ramadhan...cepatnya masa berlalu...

2 comments:

Anonymous said...

Riz: tq wanie..sweety :)

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

sama2 riz..uh, sweety? ada2 je..:p

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget