sayyidul istighfar



Thursday, August 19, 2010

Sedapnya buah melaka..

Sinonim dengan bulan ramadhan, muncullah bazar ramadhan di sana sini. Istilah yang menarik di dengar. argh..perut berbunyi..sabar-sabar..waktu berbuka lambat lagi ni..hee..

Setakat ini, wanie belum berkunjung ke mana-mana bazar ramadhan untuk tahun ni, gerai-gerai makanan sudah banyak di tepi-tepi jalan di hadapan rumah wanie. Memang meriah tatkala menjelang petang. Tapi, bagi wanie sekeluarga, dari dulu sampai sekarang , makanan berat seperti lauk pauk tu memang disediakan sendiri di rumah. Kuih muih pun begitu. Cuma kadang-kadang, jika ingin beralih angin, kuih muih itu dari kedai juga la contohnya kuih akok (kegemaran abang cik). Mama memang suka masak dari membeli dari kedai. Harap-harap wanie pun macam tu la ya kalau sudah berkeluarga nanti. opps..

Kalau tahun-tahun lepas tu, pernah juga la wanie ke pasar ramadhan sekali sekala ingin melihat gelagat orang ramai di sana. Apa yang menarik di sana, kita dapat melihat makanan yang hanya terdapat di bulan puasa. Tapi, ia unik untuk sesetengah kawasan juga, negeri lain mungkin ada makanan tradisi sendiri di bulan puasa ni. Ye tak?
 Kalau di kelantan, kuih yang popular ialah 'onde-onde' a.k.a buah melaka, puteri mandi, kuih telur dan spaghetti. eh, silap...dan lain-lain.

Kewujudan gerai menjual air juga cukup menarik perhatian. Ada yang jual air tebu, air kelapa, air soya dan macam-macam lagi. pendek kata, semua ada. panjang kata semuaaaaaaaaa adaaaaaa...:p

Tapi, rata-rata wanie nampak masyarakat sekarang sudah ramai yang menyedari hakikat puasa yang sebenar. Tak adalah nampak boros sangat ketika membeli. Mereka ni lebih bijak membeli. Mungkin takut tertipu. Tidak dinafikan kewujudan bazar ramadhan membuka peluang untuk mencari rezeki di bulan yang mulia ini. Tapi, berhati-hatilah dalam berniaga. jangan sampai makanan yang tidak habis dijual semula untuk keesokkan hari. Tak baik tu kan..
Kita sama-sama ingin mencari keberkatan dari ibadah ini, rezeki ada di mana-mana, carilah yang halal dan boleh mendapat keberkatan.
Hari tu, di Radio, wanie ada terdengar seorang penjual kuih di bazar ramadhan boleh mengutip hasil sekitar RM 500 sehari..waah..cuba congak sebulan berapa peniaga tu dapat..haa..kan dah kata, rezeki di bulan ramadhan berbaloi-baloi..insyaAllah..

Yang baik jadikan amalan, yang kurang baik jadikan sempadan.

ehem, rasa nak berpantun pula waktu macam ni..ehehe..

Pagi-pagi memancing sepat,
memancing sepat bersama Tok Wan,
carilah rezeki merata tempat,
asalkan halal lagi meyakinkan.

Selamat berbuka dan selamat menunaikan solat terawih malam ni...:)

1 comments:

ini bukan flickr said...

oh.. nasib baik budu tak menjadi kegemaran

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget