sayyidul istighfar



Tuesday, August 17, 2010

A sip of water for a thirsty soul..2

Ini adalah entri wanie yang ke-111...hee..

hmm..nak cerita apa kali ini ya? ooh..haa...
Perut kenyang, ahh..nikmatnya berbuka..hidangan memenuhi meja, malah memerlukan meja yang kedua..Tegukan air pelbagai warna dan rasa, bersama aneka pencuci mulut penambat selera..
Makanan berat? apa lagi kalau bukan ayam panggang, bersama ikan bakar..fuuh..memang berbaloi-baloi...

banyaknya makanan...sedap tuu..

eh, eh..jangan silap faham ya, itu bukanlah menu berbuka wanie untuk semalam..

Cuma menafsirkan cara berbuka yang berlebihan..betul tak macam tu? bagi sesetengah orang, apalah sangat hidangan yang memenuhi meja tu, nanti boleh makan lagi..kalau tak habis, boleh bagi kat kucing.
hmm..ya anda memang tak membazir jika semua makanan yang di'borong' itu habis. Tapi, anda telah membazirkan selera anda, anda telah membazirkan tenaga anda, mungkin juga masa anda..untuk menghadam.

"eh, biarlah..dah itu rezeki saya hari ini, lagipun hari ni penat sangat..bolehlah saya makan banyak.."

Sebelum tu, di rumah seorang miskin yang dilawati oleh orang kenamaan untuk makan bersama juadah yang dibawa sempena dengan Bulan Ramadhan,
 " Setakat ini, belum pernah pun kami rasa makanan selazat ini..Terima kasih..syukur.."

Nahh...berbeza sungguh cara mereka..Sahabat sekalian, walaupun berpuasa, tidak bermakna semua makanan kita nak rasa, seolah-olah nak membalas dendam tak dapat makan di siang hari..he..lucu pula bunyinya.. Tapi, inilah realiti masyarakat yang maju sekarang.

Puasa memberi banyak manfaat, selain dapat menginsafkan diri, ia dapat membantu melansingkan badan..haa..tak percaya? betul. Bila berpuasa, badan kita secara automatiknya terhindar dari makanan yang boleh menaikkan alat timbang. Walaupun anda boleh ber'diet' di bulan yang lain, mungkin pengaruh ubat-ubatan (pil) masih membelenggu anda..Tapi dengan berpuasa sebulan di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan, insyaAllah badan akan sihat seperti yang dikehendaki.

Rasulullah saw sendiri berbuka dengan buah kurma dan air, begitu juga waktu bersahur.
Kenapa hanya kurma?

si kecil banyak khasiat..

Kurma adalah buah yang ringkas, kecil tetapi khasiatnya....waah..menakjubkan!!
Ingat tak kisah Maryam sewaktu hendak melahirkan Nabi Isa alaihissalam? haa..Allah menyuruhnya makan buah kurma  untuk memudahkan Maryam bersalin..SubhanaAllah..

Jadi, kuat tak buah kurma? haa..kepada siapa yang tak suka kurma (terutamanya kanak-kanak), sedarlah, kurma dapat mengembalikan tenaga serta merta anda..insyaAllah..

Nanti dulu, kalau boleh, jadikan kurma sebagai buah yang sentiasa ada di rumah kita, bukan hanya 'berbuah' bila tiba bulan ramadhan saja ya..

keluarga yang bahagia sentiasa mengajak ahlinya mengerjakan kebaikan..insyaAllah..

Sedikit pengajaran, panduan dan nasihat untuk kebaikan bersama..
Selamat berpuasa dan beramal..:)

p/s: gambar-gambar di ambil dari Google.

2 comments:

motivation Hijacked said...

Saya pun marah dengan orang yang suka membazir ni.. terutama penjual2 bazar Ramadhan yang menjual terlalu banyak makanan sampai xhabis dijual.. terpaksa la saya memborong semuanya untuk mengelakkan pembaziran...

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

haih..ye la kan, tolong menolong di bulan ramadhan..

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget