sayyidul istighfar



Saturday, August 28, 2010

Itu benderaku..

"Susahnya nak cari..tak ada pun yang letak..hmm..masih belum nampak ni.."

Tengok apa tu cik wanie?

Agak mengecewakan bila jarang sangat dapat melihat kereta/kenderaan yang mengibarkan bendera Malaysia ketika ini..haih..kenapa jadi macam ni ya?
Mahal ke bendera tu? Ataupun sekadar menunggu diberikan secara percuma baru nak letak?
Tapi..kebiasaannya macam tu la..

Rasa-rasanya, segan tak kalau kibarkan jalur gemilang pada bumbung kereta?

"uuh..susah la nak beli..pastu kalau letak, bukannya lama pun.."
Ai..bendera ni bukan hanya boleh dikibarkan pada Bulan Ogos saja tau, bila-bila pun boleh la cik jah..

Wanie sangat bangga bila melihat kenderaan yang ada mempamerkan jalur gemilang..bagusnya dia! Tapi..dalam 10 kenderaan yang lalu lalang, susah nak cari walau sebuah kereta yang melekatkan bendera tersebut..masih di tahap kritikal ni..

Berlatarbelakangkan keluarga yang agak patriotik (arwah datuk seorang askar dan ahli parti kawasan yang disegani..), wanie dan mama sangat mengambil berat akan hal ni..Walaupun tiada pun dari keluarga kami yang menyertai politik selepas pemergian datuk, kami tetap mengambil berat akan semangat patriotisme..

Kalau dulu wanie perhatikan, kenapa lah jiran wanie ni selalu ada Bendera Malaysia dan Bendera Negeri Kelantan di hadapan rumahnya..Rupa-rupanya, mereka dari keluarga kerabat diraja..Jadi, mesti kena letakkan bendera di rumah.. :)

Kalau pun kita bukan dari golongan diraja, apa salahnya kita kibarkan jalur gemilang tanda sokongan..

Jangan kita sibuk bercakap tentang kehebatan berpolitik jika satu bendera pun kita 'tak mampu' nak kibarkan..

Tunjukkan keprihatinanmu wahai bangsa ku!

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN NEGARA YANG KE 53

Merah membara semangat waja..putihmu bersih budi pekerti
kuning berdaulat, payung negara..
biru perpaduan kami semua..

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget