sayyidul istighfar



Tuesday, August 24, 2010

Citarasa Ramadhan..

Mari tuan puan mari dengar cerita..eh, iklan retro Axion pula..adeh..

Hari ni, wanie nak kongsi masakan di bulan Ramadhan..cuaca petang yang agak panas tadi amat sesuai kalau dihidangkan makanan berbuka yang sejuk (chilled) dan menyelerakan kan..? haa..Nak tau apa hidangan pencuci mulut kali ni?
Ya, pencuci mulut..ia ringkas dan comel..Mama cakap, kalau dihiaskan dengan ceri bertangkai tu, sesuai dijadikan antara hidangan pengantin..ehehe..(Mama, kalau bab menghias nombor satu..:) )

Nama dessert kita hari ni ialah 'Puding Sagu kelip-kelip'..Kelip-kelip? hee..nama timangan keluarga kamik kami (tersasul tulis bahasa sarawak pulak, maklumlah, semalam belajar bahasa sarawak..:p)

Baiklah Cik Jah, kita baca bahan-bahannya dulu:
Kita perlukan 1. sagu. terpulanglah nak warna apa, tapi wanie beli yang warna putih sebab nanti boleh letak pewarna yang kita nak..
2. Susu cair dan susu pekat..
3. Jagung manis yang sejuk beku tu..
4. Air..

Mula-mula, masakkan sagu + pewarna dan air..Masak betul-betul ya dalam periuk tu, nanti mentah pula dan keras jadinya sagu tu..

Ni sagu yang dah masak..warna dia merah menyala..nasib baik tak ada pewarna merah jambu..kalau tak...ehehe..


Letakkan di dalam mangkuk yang comel  sesuai..

Oh ya, jagung tadi kan boleh direbus/kukus sekejap untuk lebih empuk..Pastu, letakkan ke dalam mangkuk bersama sagu tadi..

Jadi macam ni la..

Susu cair? haa...kacaukan dengan susu pekat sikit supaya rasanya lebih sedap..Akhirnya, siram tuangkan ke dalam mangkuk tadi..senangkan? tak ambil masa yang lama pun, kecuali masa mula-mula nak masak sagu tadi.

Hasilnya macam ni..so juicy and licking good..

Cubalah!

p/s: Sepupu wanie si fatin tu panggil kuih ni : kuih 'ulat bulu'..ha2..sebab rupanya bulat-bulat...

2 comments:

Badio Sulaiman said...

eheh.. ada org sudi makan x? ke kena paksa semua? hehe

Nur Hazwani Binti Pauzi said...

hee..semua makan la..xde paksa2 tau..he2

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget