sayyidul istighfar



Sunday, August 22, 2010

Nostalgia puasa..

Bila sempat menonton rancangan Nostalgia Ramadhan di TV1 hari tu, wanie teringat pula cerita ramadhan diri sendiri di tahun-tahun sebelum ini...

Nak dengar baca tak cerita wanie sikit-sikit?


scroll la....ehehe

Wanie dididik untuk mula puasa seingat wanie la kan masa darjah 1 la kot...Tapi, waktu tu, mula puasa separuh hari..hehe..tiba waktu tengahari, perut pun diisi..ye la, tak tahan masa tu..

Masa di sekolah pula, wanie dan dua orang rakan baik pun puasa separuh hari, hehe..waktu rehat, kitorang makan la di tepi bangunan..haih...lawak pula bila sorok-sorok makanan macam tu..dah la masa tu jadi Penolong Ketua Darjah..
Pastu, bila dah besar sikit, belajar puasa penuh...masa mula darjah 3, abah dah bawa wanie ke masjid untuk solat terawih..Farah dan Faiz masih kecil, jadi mama jaga diorang kat rumah..Lepas berbuka, wanie la yang pergi masjid dengan abah..wanie masih ingat, kat masjid tu, ada seorang budak yang lagi besar dari wanie (umur) yang selalu perhatikan orang solat depan-depan..kadang-kadang nak tergelak kita jadinya..haih..yang naik anginnya bila dia siap komen lagi perlahan-lahan..huu..
Oh ya, masa mula-mula puasa juga, wanie selalu ikut abah, nenek dan arwah Wan ke surau untuk solat terawih, suatu ketika dahulu..Wan yang jadi imam kat situ..hmm..teringat pula kenangan bersolat di sana bersama Wan..Al-Fatihah.

Wanie tak cerewet sangat makan waktu berbuka dan bersahur. Apa yang mama sediakan, itulah yang kami makan..ye la, bila perut dah lapar kan...hmm..masih juga teringat waktu sekolah rendah dalam darjah 6, wanie dan kak ngah selalu bermain dengan jiran sekampung yang sebaya. Ramai la juga..Setiap petang ramadhan, kami akan main lompat getah, 'hide and seek', kejar-kejar dan juga permainan ekstrim yang lain..
Bila nak dekat berbuka tu, kami pulang ke rumah dan memang akan menikmati makanan sebaiknya sebab lapar dan dahaga selepas bermain..Memang kanak-kanak Ribena  horlicks la...

Kalau dulu, bila bulan puasa tiba, wanie rasa sangat seronok sebab nanti Aidilfitri akan tiba..budak mana yang tak seronok kan..? Tapi semenjak dah belajar dan cuba memahami erti ramadhan yang sebenar, rasa seronok menyambut ramadhan sedikit berbeza dari pengertian sewaktu zaman kanak-kanak dahulu..
Ramadhan amat besar ertinya bagi mereka yang mengharapkan keredhaan Allah, dengan cara melipatgandakan amalan dan ibadah kerana Allah.

Kenangan sewaktu zaman muda kanak-kanak akan sentiasa tersemat di hati..perasaan yang gembira pasti ada tapi dengan pengertian yang berbeza, insyaAllah...

Selamat berpuasa..:)

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget