sayyidul istighfar



Sunday, March 28, 2010

Nak ke mana dik?

Wanie perlu post juga entri ni..hee..Tadi, wanie ke Kajang dengan Bas Rapid..ye la, rasa kesunyian di bilik, maklumlah tinggal di flatlet di atas bukit KIY nan indah  , nak nampak orang pun susah tapi kawasannya tenang dan damai..pagi-pagi dapat mendengar dan melihat kicauan burung..malam-malam dapat melihat puncak KLCC (bila cuaca bagus)..waah..cantik!

eh, berbalik kepada cerita asal wanie..haa..kali ni, nak cerita tentang encik pemandu bas rapid tadi..encik ni selalu memandu rapid dari UKM nak ke Kajang dan kawasan sekitar. Encik tadi sungguh beretika ketika memandu.
Beliau sangat menghormati penumpang baik yang muda mahupun yang tua. Jika mengambil penumpang, beliau akan senyum dan bertanya dengan ramah hendak ke mana dan menghulurkan tiket dengan mengucapkan terima kasih..
Ya, pemandu seperti encik ni lah yang patut dicontohi oleh semua pemandu bas..walaupun mereka sangat penat, berulang alik, tapi tetap beretika. Nak dijadikan cerita, semasa hendak pulang, sekitar waktu asar, Encik tadi juga yang memandu Rapid tersebut. kebetulan, penumpang tidaklah begitu ramai dan sesak. Ada seorang penumpang ni, dia memberikan wang yang besar. hmm..lebih kurang RM 10 kot untuk tambang bas sebanyak RM 1..   Encik tadi pun memberikan baki duit penumpang tersebut tanpa banyak soal..oh, patutlah bas berhenti agak lama tadi, rupanya untuk memberikan baki duit kepada penumpang itu..
Tiba-tiba wanie teringatkan satu kejadian melibatkan bas juga, hari tu, ada seorang penumpang ni tiada duit kecil..lebih kurang RM 5..pemandu bas itu dengan tegas memberitahunya untuk memberikannya duit RM1 juga..ah, kesian penumpang itu, terpaksa turun dari bas untuk tukarkan wangnya..

hm..tetapi, ia boleh juga dikaitkan dengan mood seseorang pada hari itu..mungkin mood tak baik, menyebabkan dia marah-marah. mungkin juga mood yang gembira menyebabkan dia tak lekang dari senyuman..hehe..
Apapun, bila berhadapan dengan tugasan yang memerlukan kita berurusan dengan orang ramai, hendaklah sentiasa ceriakan diri..barulah rezeki senang masuk..ye tak?
 oh ya, kita pun selaku penumpang jangan malas-malas untuk mengucapkan terima kasih bila menggunakan bas ya..(jika orang tak ramai dan sesak). mungkin ia dapat meringankan rasa penat mereka yang bekerja sebagai pemandu bas yang menghantar penumpang ke destinasi masing-masing..

0 comments:

Post a Comment

Doa buat ibu bapa yang dikasihi

Doa buat ibu bapa yang dikasihi
There was an error in this gadget